След въвеждането на делегираните бюджети в училищата рязко е намалял броят на учениците, които не успяват до покрият минималните образователни стандарти и са принудени да повтарят годината. Преди това те са били средно 2 на сто от общия брой от учениците. Сега този процент е 0,95, пише Труд.
Средно по 5 000 деца на година преминават незаслужено в по-горен клас, защото системата на оценяване и преподаване не се е променила и няма причина броят на повтарящите годината ученици да намалява.
Тези данни са записани в доклад за причините за отпадането и незаписването на учениците в училище в България, представен преди дни.
Всяко трето дете от началния курс на обучение или никога не е било записвано в училище, или е прекъсвало, преди изобщо да стигне до 4-ти клас. Една четвърт от децата са заминали в чужбина с родителите си, а над 44% от тези, които никога не са стъпвали в клас, са циганчета.
Фактът, че училището иска да запази по-голям брой деца, роди още преди години феномена на “мъртвите души”. Учителите в малките населени места водят в дневниците си деца, които са с родителите в чужбина или са дошли само за първия учебен ден. Причината е, че така не им се орязва бюджетът.
Тази практика демотивира родителите и децата от уязвимите групи и води до отпадането на ученици, смятат експертите.
Сред причините, които подтиквали децата да се отказват от обучението, били още купуването на дипломи и толерирането на неизвинените отсъствия. Причината не е в начина на формиране на бюджета, а в липсата на механизми, които да контролират качеството на учебния процес, обясниха експерти.