Децата малко по-трудно изразяват в писмена форма своята мисъл. Може би на това се дължат по-ниските резултати на външното оценяване, тъй като се наложи промяна във формата на изпита по български език и литература за учениците след седми клас и въвеждането на по-малко тестови въпроси. Това обяви в предаването "Денят започва" на БНТ Даниела Цанкова, начален учител.
Децата са грамотни, но наистина има тревожна тенденция, показваща понижаване на резултатите от изпита, допълни тя.
Според Надежда Дакова, създател на видео уроци по български език в сайта ucha.se, проблемите се дължат на няколко фактора. Един от тях е прекалената заетост на децата. Освен това системата, спрямо средата, в която живеят тези ученици, е остарялата, те намират учебниците си за скучни. Правилата в ucha.se са прости. Нашите клипове са с продължителност до 10 минути и с тях искаме да кажем всичко простичко и да покажем как на практика могат да се приложат правилата, което е важно за учениците.
Гледайки статистиката с резултатите от външното оценяване, се притеснявам от факта, че учениците, оценени с двойки, не са получили качествено образование, каза Милена Димитрова, преподавател по български език и литература.
Когато децата знаят какво се иска от тях, те са готови да го дадат. Но уроците трябва да се представят атрактивно, допълни тя.
По думите на Цанкова, на децата им е интересно всичко, представено по игрови начин. Учебниците са им скучни и неразбираеми. Тя уточни, че терминологията понякога е много тежка.