Родители: Държавата трябва да се отдели от образованието

share

Проектът за закон за предучилищно и училищно образование е белязан от правна антилогика, противоречи на етични стандарти в държавата и не дават право на избор на родителите. Това заяви на пресконференция Петър Порумбачанов, председател на Асоциацията за домашно образование. Ясно е, че има грешки в държавната образователна система, защото е грешна самата теория за образованието, допълни той.

Плурализмът в областта на образованието трябва да стане факт. Държавата трябва да се отдели от образованието, за да се подкрепи семейната креативност, категоричен бе той. По думите му, заробените ученици забавят и съсипват образователните методи.

Ние няма да се съобразяваме с този закон и декларираме, че безусловно ще следваме вечните християнски принципи на образование и морал, които са в основата на западното образование, категоричен бе Порумбачанов.

Според Николай Дренчев от Национална мрежа на родители, този проект за закон касае училището, мястото на прекарването на децата, възпитанието дори, но не е закон за образованието. Ние сме много обезпокоени от неговия проект. Според нас той е предназначен да бъде обвързан със Закона за детето. Тези закони ще отнемат възможността на родителите да гледат, обучават и възпитават децата си. Семейството ще има само задължението да отглежда чисто физически децата си, да ги храни и облича, с след навършването на определена възраст да ги предостави на държавата тя да ги обучава, заяви той. Държавата не трябва да се меси в семейното гнездо.

По думите му, образователната система у нас остава тоталитарна структура и противоречи на децентрализацията, която уж се прокламира в закона. Проектът за закон за предучилищното и училищното образование създава монополист в лицето на министъра на образованието той да решава как ще се образоват и възпитават децата.

Законът противоречи на редица конвенции, по които България е страна, уточни той.

Десислава Йорданова, председател на Родителския кооператив в София, обяви, че родителите най-добре знаят от какво има нужда детето. Според нея Министерство на образованието трябва да създава гъвкави механизми за обучение и възпитание на децата. То не трябва да се налага, категорична бе тя и заяви твърдата си позиция, че не трябва да се забраняват алтернативите за обучение на децата от 3 до 5-годишна възраст.

Ние трябва да уважаваме детето като индивид. Най-важната единица в обществото е семейството, а стабилната връзка на детето с родителя дава сигурност на малчугана и вяра, че то може да постигне всичко само, заключи тя.

Петър Петров смята, че никакви наказания не биха стимулирали родителите да пращат децата си на училище, ако те самите не искат. Много по-добре е държавата да се отдръпне и да даде на родителите, които желаят, възможност да дадат най-доброто на децата си. Държавата трябва да стимулира частни организации, които да помагат на хора да учат децата си, а не държавата да се налага, обясни той.

Водещи новини

Още новини