Причините за трагедията край "Граф Игнатиево" могат да бъдат няколко, но към дадения момент нямаме пълна информация,за да се спрем на една от хипотезите. Първата хипотеза е отказ на авиационната техника. Самолетът Aero L-39 Albatros е много хубав самолет, чешко производство. Лети се на него вече много години, обучават се курсанти, бъдещи военни пилоти, летци. Самолетът е минал през капитално-възстановителен ремонт. Предполагам, че преди полета, той е бил изпробван в пълна степен: както двигателите, така и бордните системи. Това каза в предаването „Офанзива с Любомир Огнянов” по NOVA News бившият военен пилот Николай Калев.
"Не смятам, че самолетът е отказал. Това означава да откаже двигателят, което ще доведе до пропадене, до срив на машината. а от гледна точка на наблюдателите - такъв момент няма", обясни той.
Калев отхвърли хипотезата птица да е попаднала в двигателя на машината. "Според мен става дума за грешна техника на пилотиране от страна на двамата летци. Много ми е интересно как е водена подготовката на пилотите в навечерието на този демонстративен ден", добави бившият летец.
"Пилотът може да е първокласен летец, но, когато трябва да изпълни едно такова сложно задание, той трябва да тренира максимално. Казаха в публичното пространство, че те са се готвили няколко месеца. Да, но последните две-три седмици как са летели? Аз, ако съм техен командир, през последните две-три седмици, в зависимост от метеорологичната прогноза, бих ги товарил на седмица с по три летателни смени със сложен пилотаж. Първо на средни височини и постепенно да снижавам височината", посочи той по повод подготовката за полета.
Калев обясни и защо двамата пилоти не са успели да катапултират преди сблъсъка. "Ако те са изпълнявали някакъв низходящ маньовър под 150-100 м, те са нямали просто полезен ход. И да се катапултират, на тях не би им достигнало времето, не би се разтворил парашута, а аз предполагам, че те са дърпали оста максимално, за да могат да излязат от пекира и да не се ударят в земята", допълни бившият военен пилот.