Коли на почти половин милион пробег се продават на тройно занижени от реалните километри. Така те стават по-атрактивни за купувачите, но могат да причинят сериозни произшествия на пътя и да застрашат живота на участниците в движението.
Това показа репортаж на БТВ, който тръгна по следите на обява за кола, внос от Дания. Първоначално се уговаря оглед на посочения телефон. Провежда се среща с жена, която се представя за Нилюфер. В обявата е записано, че колата е на 160 хил. километра. На място обаче се вижда, че километражът не показва нищо. Продавачът заявява, че таблото не работи. Под капака на колата обаче е забравена важна бележка – датата и километрите, при които е сменен зъбният ремък – 398 200 км. Дания обаче разполага с електронна система със сервизната история на всеки автомобил. Справка показва, че до края на 2018 година колата от обявата е изминала 437 хил. километра. При въпрос откъде идва разминаването, продавачът се опитва да избяга.
За честото превъртане на километражите, потвърждават и специалистите. Целта – колите се продават по-скъпо, когато изминатите километри са по-малко. Диагностикът Ивайло Петков всеки ден проследява върнат ли е километражът на коли, които стигат до сервиза му. „Рекордьорът ни е „Мерцедес” на 1 млн. и 200 хил. км – показваше около 300 хиляди”, споделя той.
На пазара за превъртането на километражите има ясни за хората в бранша правила и цени. „Всяка кола на 3 години е на 60 хил. км, на 10 години е на 150 хил. км и така върви тенденцията нагоре. На 20 г. – 200 хил. За 30 лв. се превърта за 2 минути, за 300 лв. ти отнема няколко часа”, допълва Петков.
Манипулацията на километраж става лесно. Всеки, който продава кола, може да си я поръча, дори и по телефона. Оказва се, че цената варира от модела на автомобила. Предлагащият услугата обаче не пожела да отговори на въпросите, когато разбра, че в действителност няма клиент.
Освен, че продавачите и тези, които предлагат услугата печелят, превъртането може да бъде и много опасно. „Ако заводът-производител е заложил ангренажен ремък или верига да бъде сменен между 120 и 200 хил. км и ако автомобилът е на 300 хил. и ако се случи ситуация, в която се наложи да изпреварва автобус или камион и в този момент ангеренажният ремък се скъса, автомобилът застава на място, не може да извърши маневрата – неизбежен челен удар”, заяви Румен Дунев, автомобилен състезател.
Кой, кога и как манипулира километражите, се разбира трудно. „Много трудно могат да се проследят следите кой е манипулирал този километраж, тъй като уредите, с които се прави тази манипулация, голяма част са китайски, някои от тях дори нелегално, така че е много трудно да се установи кой го е направил”, допълни Дунев.
В Закона за движение по пътищата е разписано – глобата за това деяние е от 2 000 до 8 000 лева. Решението срещу манипулациите в създаване на електронен регистър и у нас. Кога ще се случи това обаче, не се знае. А до тогава, съветите са да проверявате добре каква кола купувате.