680 души са загинали от началото на 2015 г. при катастрофи в страната, съобщиха от МВР.
Според статистиката към 31 декември 2015 г. в страната са станали 7 296 пътнотранспортни произшествия, при които са ранени 8 946 души.
През 2014 г. жертвите бяха 660, а ранените 8635, сочат данните на вътрешното министерство.
Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи каза пред "Фокус", че негативната тенденция се запазва вече три години.
"Някъде имаме проблем. Този проблем е първо в липсата на координация между държавните органи, второ - в изключително остарялото законодателство и трето - в няма система за финансиране на мероприятия по превенция и кампании за пътна безопасност", коментира Тодоров.
По отношение на приетите промени в Закона за движение по пътищата Тодоров напомни, че министър-председателят реагира много остро и призова спешно да се предприемат мерки. По думите на представителя на асоциацията на пострадалите при катастрофи от МВР му предложили много олекотен вариант.
"Според нас, големият проблем идва от това, че ние имаме остаряло законодателство по отношение на събираемостта на глобите. Законодателството е от 1969 година и има възможност пътните нарушители да не си плащат глобите, а това създава чувство за безнаказаност. Когато един човек направи 6-7 нарушения и те останат ненаказани, поради това че законът го позволява, той става арогантен и нагъл и оттам нататък започва да нарушава правилата по всячески начин", каза Тодоров.
От асоциацията предлагат при неплащане на глоби, при превишаване на скоростта с над 50 км или при шофиране след употреба на алкохол, да се свалят регистрационните табели. По думите на Тодоров мярката да се спират от движение тези автомобили е много ефективна.
Според него намаляването на санкцията при първо нарушение за несключена застраховка Гражданска отговорност от 400 на 250 лева е голяма грешка и популистки ход.
"България има проблем със събираемостта на глобите и с обхвата на „Гражданската отговорност", който е към 80%, тоест около 500-600 хил. автомобила нямат застраховка „Гражданска отговорност". В момента има автомобили, за които тя струва 300-400 лева. Ако застраховката струва 350 лева, шофьорът ще предпочете да плати глоба, която е 250 лева и да не си купи застраховка", коментира той.
Затова по думите му падането на глобата под 400 лева е опасно, тъй като санкцията става по-евтина от застраховката.