Над 30% от автобусните фирми, които превозват хора извън страната, са нелегални, твърдят от Националното сдружение на автобусните превозвачи.
Според председателя на браншовата организацията Галя Топалова във всяко селище или по-малък град има нелегални фирми за транспорт.
„Лицензираните превозвачи алармират от години за проблема с нелегалните превозвачи”, заяви Топалова, цитирана от Фокус. По думите й хората сами се качват на такива автобуси, които извършват превози на хора както до Германия и Холандия, така и вътре в страната. „Става дума за хора, които нямат билети, нямат нищо, които са се качили на буса и се возят”, смята тя.
Според Галя Топалова е необходимо ДАИ и НАП да засилят присъствието си при нелегалните превозвачи, защото те са част от сивата икономика. Тя бе категорична, че за да се промени работата на автобусните превозвачи, трябва да се промени работата на държавата.
По нейни думи в Сърбия също е имало 2 или 3 катастрофи с нерегламентирани превозвачи, които превозват хора без билети, както и няколко катастрофи с такива фирми в България.
Топалова посочи, че най-честите причини за подобни произшествия с нерегламентирани автобусни превозвачи са умората и това, че водачите нямат практика.
„Те са шофьори любители, а не професионалисти”, заяви тя.
Председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи смята, че всеки може да стане превозвач единственото, което трябва да направи е да си купи микробус и да си намери пътници.
Ивайло Константинов, собственик на една от най-големите транспортни фирми заяви, че нелегалните превозвачи са силно рискови и доста по-скъпи.
„Законът е категоричен, че има хиляди възможности за установяване на тези нарушения. Като започнем от контрол на самата граница, където пътуващите често се представят като роднини, но винаги би могло да излезе в един разпит каква е истината.
Според него данъчните и Икономическа полиция много лесно могат да установят, че нелегалните превозвачи са безработни, а реализират по 50 пътувания зад граница. Той смята още, че две трети от превозите се реализират „на черно”.
„Средно дневно 80 микробуса и минивана напускат страната с пътници. Това са две трети от превозите от България за Европа. Останахме 3-4 фирми с по-сериозен обем превози. Колегите просто фалираха”, обясни още Константинов.