Губим между 400 и 500 млн. лв. годишно от продажба на нелегални цигари (снимка)

share

Стартира национална информационна кампания за борба срещу нелегалната търговия на цигари, съобщиха от пресцентъра на МВР.

Според данни от регулярно изследване, провеждано от независима агенция за пазарни проучвания, с 15.3% спрямо 2012 г. е нараснало потреблението на цигари, непредназначени за българския пазар.

За второто тримесечие на 2014 г. нивото на потребление на нелегални цигари средно за страната достига до 20%, а градовете с най-високи нива са Сливен, Свиленград, Сандански, Пазарджик и Пловдив.

Неблагоприятната тенденция е и една от основните причини за организиране на националната информационна кампания.

Според данни на Центъра за изследване на демокрацията, през последните 15 години финансовата щета от нелегалното разпространение на тютюневи продукти се увеличава поради нарастващата тежест на приходите от акцизни данъци в държавния бюджет.

От гледна точка на социалните щети, пазарът на нелегални цигари създава постоянна заетост на близо 15 000 души в страната, които всяка година продават около 140 млн. кутии цигари, а бюджетът губи между 400 и 500 млн. лева.

Основното послание на кампанията за борба срещу нелегалната търговия на цигари е, че купуването на контрабандни цигари подкрепя различни форми на организирана престъпност - трафик на хора, незаконна търговия с оръжие и разпространение на наркотици.

Кампанията се реализира в партньорство с Министерството на вътрешните работи, Агенция „Митници“ и Центъра за изследване на демокрацията. Организатор е Инициативата „Срещу незаконната търговия“, в която пет тютюневи компании в страната се обединяват, за да работят с общи усилия за разрешаването на проблема с високите нива на незаконно потребление на нелегални цигари. Кампанията обединява усилията на бизнеса, държавните органи и неправителствения сектор.

Инициатива “Срещу незаконната търговия“ стартира през 2010 г. с участието на Булгартабак Холдинг, Бритиш Американ Табако Трейдинг България, Джапан Табако Интернешънъл България, Импириъл Табако България и Филип Морис България.

Всяка година компаниите възлагат на независима агенция да проучи равнищата на потребление на незаконни продукти и представят резултатите на компетентните органи и институции, и на обществеността.

Водещи новини

Още новини