Министър Карадимов заговори за "своеволията" на две частни фирми с машините за гласуване

МС
share

Правителството, съгласно Изборния кодекс, отговаря за няколко функционални теми, които не са пряко свързани с вота. Матерално-технически осигурява вота, а също прилага и мерки, които осигуряват прозрачността на вота. Макар при предходни избори логистиката на доставката, предаването и охраната на изборните книжа да са били обсъждани като основни предизвикателства, при тези избори тези процеси бяха координирани с изключителна прецизност и без забавяния или други проблеми. Това заяви министърът на иновациите и растежа доц. Росен Карадимов на брифинг пред медии.

Всичко по темата:
Предсрочните избори на 27 октомври 1114

Правителството свърши перфектно своята работа, покрити са над 99,5% от секциите в страната с видеонаблюдение. Всички проблеми, които възникнаха през последните дни, свързани с жалби, оспорвания, коментари, са обвързани и се черпят от видеонаблюдението. Това значи, че видеонаблюдението като процес, покрил над 99% от секциите, е осигурило в пълна степен честността на вота.

Относно хартията – действията в тази посока бяха много целенасочени и анализи след вота показват, че бяха правилните действия. Ще обърна специално внимание на това, че при тези избори се доказа, че законодателната промяна от 2022 г. - хартията за машинно гласуване да бъде поверена само на печатницата на БНБ, е изключително правилно решение. Твърдението за лошо качество на хартията, доставена от печатницата на БНБ, могат да се определят по-скоро като тежки спекулации. Доказателството е, че има едва 1,31% дефектирали машини -  само 125 машини от общо 9510. Всички машини работят с една и съща хартия, затова причината не е в нея. Правителството няма информация и не е длъжно да има такава дали в тази си част обществената поръчка е изпълнена коректно, дали е направена правилната профилактика на машините. Относно заварената стара хартия на изборите – за да се избегнат всякакви възможности за „компромиси“, ние настояхме ЦИК да приеме решение за унищожаване на старата хартия“, коментира той.

Министърът на електронното управление Валентин Мундров заяви: „Прозрачността беше основен акцент в дейностите, свързани с изборите, които се изпълняват от МЕУ. Всичко, което направихме, беше чрез надграждане на мерките, които преди това прилагахме на предходните избори по отношение сигурност, публичност и прозрачност.

Камелия Нейкова, ЦИК: Трябва да има последици, когато от видеозаписите се вижда, че преброяването е свързано с нарушения

За видеонаблюдението и видеоизлъчването: При преброяването на бюлетините в СИК това е допълнителен инструмент, с който се гарантира прозрачността и честността на изборите. Нека отбележа, че преди това се говореше, че в ЦИК се броят бюлетини, в РИК, в ИО – както всички виждате, броенето се случва в СИК. Поради тази причина видеонаблюдението е това, което дава на всички хора увереност в това как се извършва изборният процес. То бе надградено, резултатите от това са видими, вкл. картината от живото излъчване и записите са с по-високо качество.

В над 98% от секциите е имало излъчване на живо от броенето на бюлетините. Излъчване е имало в 11400 секции. На предходните избори този процент е бил 95. 20 терабайта е съхраняваната информация, а видеозаснемането общо е приблизително три години и половина. Записи липсват от 60 устройства, по-голямата част са в малки населени места. Причините само можем да гадаем какви са. Озадачавам се защо имаше подвеждане на някои медии, че няма излъчване, като всички видяхме, че това е факт и с такъв ефект, който наблюдаваме и в сегашните дни.

Машините за гласуване, това, което надградихме – доверието в машините бе доста намалено миналата година. МЕУ удостовери машините повече от две седмици преди да се проведат изборите, изграден бе и т.нар. изпълним код. При тези дейности медиите и външни лица участваха и можеха да виждат всичко на живо. С цел осигуряване на по-голяма сигурност, в методиката на удостоверяване бе включен и параметизиращият софтуер – с него се настройва всяка секция по какъв начин да бъдат заложени кандидат-депутатските листи, преференциите във всеки един РИК. С цел повишаване на сигурността, поискахме да се осигурят от изпълнителя три елементарни неща. Фирмата изпълнител отказа да ги извърши. Ще ги препоръчаме отново, за да може в следващите избори да бъдат направено, независимо кога са те.

Бяха осигурени 50 експерти, проверени бяха над 3306 машини. Вкл. и аз пред нощта, тъй като бяха намирани всякакви оправдания, за да не бъдат предоставени възможности за проверка по време на инсталирането на машините. Намерихме вариант на извадков принцип да проверим всеки МИР. Машините се инсталираха от изпълнителя не по предварително подадения график. Бяхме информирани, че няма достатъчно пломби с червен цвят, проверявахме и дали пломбата, там където са двете флашки, е добре затегната. Препоръчваме тези пломби да бъдат доставени от друг, различен от изпълнителя доставчик, за да има по-голяма сигурност и убеденост в хората, че машините са сигурни. Може би не само поради тези причини мога да кажа, че успяхме да върнем доверието в машините, като на тези избори, сравнено с миналите, са гласували над 220 000 души повече с машина.

Този път, сравнено с миналия път, сме проверили 3306 машини, максималният брой проверки преди това е бил не повече от 100“, каза министър Мундров.

Министър Карадимов бе категоричен: „От началото на подготовката на изборите се опитвахме ясно да разграничим правомощията на изпълнителната власт и тези на ЦИК. Изборите се провеждат от ЦИК – тя приема всички актове, методология и контрол върху изборния процес. Изпълнителната власт няма и не бива да има каквито и да е функции по отношение на изборния процес, тъй като е опасно за демокрацията. Всяка намеса на изпълнителната власт в изборния процес е опасна и противоречи на Конституцията. Това е първото правило, от което сме се ръководили. Подпомагахме ЦИК, правихме предложения. Когато Мундров осигури 51 експерти, те бяха осигурени като дясна ръка на ЦИК, която по изборен кодекс контролира машините преди тяхната експедиция. Правя тези уточнения – информацията и сигналите, които излизат, се основават на база видеонаблюдението, осигурено от изпълнителната власт. Те са свързани с дейността на СИК.

Дописването на протокол, неотчитането на бюлетини в протоколи са дейности на СИК. Изпълнителната власт няма никакви правомощия и не бива да има към дейността на комисиите.

Когато политически формации и партии релевират на общественото внимание нарушения в СИК – това е тяхно право, но когато го правят, трябва да отговорят дали са имали представители в тези СИК, тъй като те се формират от ЦИК на база предложенията на политическите партии, представени в предходния парламент. Те са гаранция за честността на вота. Няма как държавна структура, дори и ЦИК, да направи каквото и да било, след като вътрешната саморегулация е поверена на политическите партии. СИК са назначени по предложение на партиите. От включването на камерата до изключването ѝ изпълнителната власт няма никакви правомощия, и слава Богу.“

ЦИК реши: Ще има санкции за липсващото видеонаблюдение в секциите, но не и за скандалните нарушения

„Като българин, виждайки кухнята на изборния процес, не можех да повярвам, че най-свещеното нещо в една държава, най-свещеният суверенитет в една държава, е поверен на две частни фирми – едната съхранява машините, а другата осигурява работата на машините. Не сме повдигали този въпрос по време на кампанията, защото щеше да обвини служебният кабинет, че се съмняваме в машините. Експертите на изпълнителната власт, в помощ на ЦИК, на моменти бяха безпомощността на своеволията на две частни фирми.

Не може министър на електронното управление да ми праща съобщение в два сутринта, защото без присъствието му нямаше да бъдат проверени и 1/10 от тези машини. Ако правим предложение, което да залегне в Изборния кодекс, то е държавата да си заеме мястото в този процес. Машините да се съхраняват в държавен склад; кодът да бъде собственост на държавата, а не лицензиран на нея; контролът, който се осъществява, да бъде осъществяван ефективно от държавата. Това не е въпрос на честност на изборния процес, а е въпрос на достойнство“, каза още той.

„Обидно е за България софтуерът на машините и кодът му да не са собственост на държавата“, заяви министърът.

Той уточни какви са „своеволията“ на частната фирма в склада: „Закъсняла инсталация на софтуера от страна на „Сиела“. Имаше перфектни условия за инсталиране на софтуера предходния четвъртък и петък преди изборите. Бе приет график за инсталация, включващ нощно инсталиране на софтуера. 51 държавни служители не могат да се ангажират да са там нощем. Поставихме внимателно въпросът със съдействието на ЦИК да се прави проверка на нощно инсталирания софтуер. Тогава се оказа, че фирмата, която държа склада, не може да размести стелажите с инсталираните машини, а на експертите им бе отделено място без захранване, на което трябваше да бъдат проверявани машините.“

„Голяма част от медиите снимаха в склада през деня. Това беше пак благодарение на министър Карадимов и на мен, за да видите какво се случва вътре. Представители на изпълнителната власт или на ЦИК отсъстваха понякога, нощно време, съгласно графика, предоставен от ЦИК, който също така не се спазваше, се инсталираха машини за различни РИК-ове. Целият процес протече от 22-ри до 24-ти октомври, като се работеше на 24-часова работа. По време на 24-часовата тези държавни служители работят на 8-часов работен ден. Не можем да подпомогнем ЦИК да бъде наблюдавано инсталирането през цялото време. Отвън се охранява от жандармерия, вътре има представители на две частни компании. В болшинството от време няма представители на ЦИК или на изпълнителната власт. Пораждат се съмнения при инсталацията на софтуера, нямаме съмнение в честността на вота обаче. Направихме проверка на извадков принцип въпреки съпротивата", поясни още министър Мундров.

Всичко по темата:
Предсрочните избори на 27 октомври 1114

Водещи новини

Още новини