Експерт: Да се създаде регистър за изразходването на средства от медийните пакети, отпускани от ЦИК

Novini.bg/ Canva
share

Отправили сме предложение за създаване на онлайн регистър с информация за изразходването на средства от медийните пакети, отпускани от ЦИК. Това обясни пред БНР Диана Евтимова, експерт в Института за развитие на публичната среда.

„Ако се публикува по време на кампанията, това ще осигури по-висока степен на прозрачност. Друг вариант е да се  следят заседанията на комисията и протоколите от тях. ЦИК обаче следи само по документи да съвпадат нещата и не може да осъществява фактически контрол върху изразходването на тези средства“.

От Обществения съвет към ЦИК: Никой няма да бъде сниман как гласува

В края на миналата седмица ЦИК определи формациите, които ще могат да се възползват от т-нар. медийни пакети, предвидени в Изборния кодекс. 10 партии ще могат да ползват пълния размер  от 40 хиляди лева, 2 коалиции - пакет на стойност 30 хиляди лева, 2 за 40 хиляди, два инициативни комитета ще могат да ползват пакет в размер на 5 хиляди лева. Държавата предоставя тези средства на т.нар. малки партии, които нямат партийни субсидии, но трябва да имат възможност за адекватна предизборна кампания.

550 хиляди са одобрените средства за тази предизборна кампания, обясни Диана Евтимова.

„През миналата година бяха отпуснати около 715 хиляди лева. Те бяха изразходвани главно за участие в електронни медии. Телевизия „Евроком“, следвана от БНТ са най-предпочитани. Различни онлайн платформи също са предпочитани от тези получатели на медийни пакети. Тези участия обикновено са от 5 до 10 минути“

ЦИК има рефлекс да предлага някаква част от нейните задължения да бъдат прехвърлени на други институции, посочи още Евтимова.

„В случая нейното предложение беше разпределението и опускането на медийни пакети да се извършва от министерствата на финансите и на правосъдието“.

Това не е нова форма на финансиране на кампанията, налична е от 2014 г, напомни още тя. 

„Случвало се е и най-големите сили да получават субсидия, когато са включени в коалиция с по-малък политически субект“. 

Понякога партии, които са получили медийно субсидиране, имат по-малко гласове на изборите, отколкото подписите, събрани, за да се регистрират за участие, посочи Евтимова.

„Ние предлагаме да се въведе форма на самоучастие, за да има по-ефективно изразходване на средствата. Да имат собствени средства, а не да финансират кампанията си изцяло с държавни“

Водещи новини

Още новини