„За да подобрим безопасността по нашите пътища, първо Mинистерството на транспорта трябва да има министър, който не е подкупен, който знае как да чете договори и как да ги възлага. Втората стъпка е Агенция „Пътна инфраструктура“ да мине към Министерството на транспорта и да сложим начело на АПИ някой, който разбира от пътна безопасност и от качество на пътя. Това заяви днес лидерът на „Продължаваме Промяната“ Кирил Петков, който заедно с рали легендата Димитър Илиев, водач на листата на „Продължаваме Промяната“ в Кърджали, участва в демонстрация на техники за пътна безопасност и симулации на опасни ситуации на пистата на Академията за пътна безопасност в Сапарева Баня, съобщиха от пресцентъра на „Продължаваме Промяната“.
Кирил Петков даде за пример пътя за Сапарева Баня, който скоро е завършен, но вече няма маркировки, асфалтът е парков. Нагоре към планината, когато вали дъжд аквапланингът е сериозна опасност. „Когато говорим за корупция в инфраструктурата цената не е само пари, тя се измерва директно в човешки живот. Затова хора като Димитър, на когото това му е животът и от това разбира, ще ги включим активно в работата по повишаване на пътната безопасност и качеството на пътя. Представете си на всяка нова отсечка на магистралата някой като Димитър да оцени нивото на изпълнение, не само да мерим колко е дебел асфалтът, а какъв е, каква е маркировката, как се отича. Това ще подобри много нещата“, каза Кирил Петков.
Петков посочи, че е важно да започнем образование за пътна безопасност още от детска възраст . Според Димитър Илиев в момента то е некачествено. Важно е кой го преподава, кой обучава учителите. „Вярвам, че тази промяна ще стане с нашия екип от млади и честни хора“, категоричен беше Илиев. Той разказа, че се е опитал преди две години да преброи местата с аквапланинг само по магистралите и те са били над 30. При тях редовно загиват хора. „Тогава написах писмо до АПИ, те ми отговориха на всяко място по каква причина не може да се оправи и, че са сложили предупредителни знаци и водачът трябва да ги съблюдава. Тоест прехвърлят топката към шофьорите“, каза рали легендата и увери, че едно от първите неща, които ще се стреми да направи е да се премахнат капаните за българските шофьори.
Кирил и Димитър демонстрираха на симулатори ситуации като преобръщане на автомобил и специално показаха важността на носенето на колан. На друг симулатор беше показан челен сблъсък на автомобил. Целта е водачите на пътни превозни средства да разберат колко важно е да се шофира безопасно и какви последици може да имат неразумните действия на пътя.
След като участва в изпитанията, Кирил Петков благодари на Димитър Илиев. Според лидера на „Продължаваме Промяната“ начинът, по който се провеждат шофьорските курсове трябва да се промени. „Трябва човек да усети какво означава да се блъсне дори само със 7 км. в час, какво означава колата да се обърне и колко е важно за безопасността дори да сложиш нещо като колан. След днешните демонстрации с Митко, няма никога да седна на задната седалка без колан“, обеща Петков.
Второто очевидно за него е, че инфраструктурата е част от пътната безопасност. „Не може да говорим, от една страна за строене на магистрали, а от друга, че има инциденти на пътя и да не свързваме двете неща. „Димитър ми обясни внимателно, че дори, че на местата, на които не е направено добро отводняване на пътя, се случват най-много инциденти. Ако не се опитаме поне тези места да премахнем, само ще си четем статистиката“, заяви Петков.
„Нещото заради което аз реших да се присъединя към Продължаваме промяната, е това, което разбрах от Кирил и Асен - че в държавата има злоупотреби. Видях, че те имат волята да прекратят това и си казах, че трябва да съм с тях и да направим България по-безопасно и добро място за живеене“, каза Димитър Илиев.
Рали легендата доц. Димитър Илиев е единственият българин, печелилил най-престижното автомобилно състезание в страната – Рали България три пъти.
Доц. Илиев е преподавател в катедра „Технически и ледени спортове“ в НСА "Васил Левски", сектор „Автомобилен и мотоциклетен спорт“.Той започва своята кариера през 1994 година. Състезава се в българския крос-рали шампионат, като още през 1995 година успява да стане шампион.
През 2002 година, Илиев и неговият навигатор стават първият български екипаж, участник в Световния рали шампионат (WRC), версия PWRC, където заемат няколко престижни класирания: Рали „Швеция“ – 7-о място, Рали „Корсика“ Франция – 2-ро място и Рали „Кипър“ – 4-то място.
Димитър Илиев е осемкратен рали шампион на България. През 2013 г. Той се оттегля от спорта. Отдава се изцяло на преподавателска дейност. Експерт е в Пътната безопасност. През годините това се превъща и в негова кауза.
Той е и основател и на първата академия по безопасно шофиране, като годишно предава своя опит на над 2000 човека.