В началото на месец октомври, Агенция за онлайн маркетингови проучвания извърши национално-представително изследване, което цели да определи навиците и мотивацията на онлайн потребителите.
Данните показват, че има три основни категории купувачи – прагматични, спонтанни и неутрални потребители, каза пред Радио София маркетологът Даньо Димитров.
"Подобно на много други неща в живота, е трудно да се дефинира всеки един от нас постоянно в една и съща категория. Прагматичните потребители са тези, които са по-новото явление. При тях цената е фактор, но по-скоро не е водеща. Хората приеха, че ако така или иначе ще плащат за нещо повече пари, то нека то да бъде с по-високо качество“, посочи Даньо Димитров.
Прагматичните купувачи са предимно хора на възраст между 30 и 55 години със средни до високи доходи. Той добави, че около половината от анкетираните българи попадат в категорията прагматични купувачи.
"Смарт шопингът не е просто лов за отстъпки, той е умело балансиране между цена, качество и предпочитани марки“, коментира Даньо Димитров.
Спонтанните купувачи са тези, които пазаруват импулсно и не се запасяват със стоки.
"Те са по-скоро виждат нещо, искат го, купуват го. Те са по-младият сегмент от потребителите. Неутралните са предимно хора над 55-годишна възраст. Те са най-възрастните купувачи и основният фактор е, че имат ясно дефинирани предпочитания. Предпочитат да пазаруват по-малки количества отколкото да сменят предпочитанията си“, обясни Даньо Димитров.
Данните от проучването показват, че близо 86% от анкетираните сравняват цените онлайн, а 72% споделят, че планират покупките си предварително и са склонни да се запасяват, ако попаднат на добра оферта.
В условията на инфлация и трайно поскъпване на почти всички стоки и услуги, прагматичното "смарт" пазаруване ще се установява като водеща тенденция.