Близо 700 000 лв. (681 844 лв.) е изхарчило Министерство на финансите за информационната кампания за еврото. Това става ясно от отговор на ведомството на запитване от Economic.bg, изпратено по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Въпросната информационна кампания бе дълго чакана, след като редица ведомства и организации, в т.ч. МФ, Българска народна банка (БНБ), търговските банки, застрахователи и др., станаха обект на критики поради липсата на яснота какво следва за българските граждани след присъединяването към еврозоната.
Процесът по приемане на единната европейска валута е сложен и дълъг, а допреди кампанията нямаше яснота как точно ще се обърнат двете валути.
Сред хората имаше опасения какво ще се случи със заплатите им, пенсиите, хартиените пари, като дори се появиха спекулации, че курсът ни към еврото – който поради наличието на валутен борд е отбелязан в паметта на българите като вечно 1.95583 – може да се промени и рязко да обеднеем.
Тези опасения бяха донякъде опровергани, а облаците на съмнението – разсеяни, след като през 2022 г. Министерският съвет реши да се създаде информационна кампания за еврото.
Най-големият разход е закупуването на програмно време в трите най-големи телевизии у нас – БНТ, bTV и Nova – за което са отишли 486 856 лв. С тях министерството е излъчило информационни клипове за кампанията за въвеждането на единната европейска валута у нас. Само за създаването на въпросните видеа ведомството е дало 27 000 лв. Срещу тях са получени три 30-секундни и три 15-секундни видеоклипа за въвеждане на еврото на български и на английски език, както и допълнителни дигитални елементи, като слоган, лого, шапки и пр.
На второ място като перо „Събития Икономически и социален съвет (ИСС) към Народното събрание“ са изразходвани 100 000 лв. Те са били използвани с цел дискусия, организиране на събития и приемане на Резолюция на ИСС (бел. ред. – ИСС е второстепенен разпоредител с бюджета на НС, който играе ролята на „консултативен орган, изразяващ волята на структурите на гражданското общество по икономическото и социалното развитие” на страната, както става ясно от сайта на Съвета).
На трето място като разход е провеждането на конференции с международно участие, като за целта е наета и техника. По това перо са отишли 45 422 лв.
Други 20 490 лв. са използвани за създаване на лого и слоган, а 1800 лв. са платени за такси към Патентното ведомство на страната. Накрая, за абонамент към дизайн платформата Canva, са платени 216 лв.
Замяната на лева с евро ще засегне всеки човек, живеещ или пътуващ от и до България. Следователно доброто информиране на обществеността за въвеждането на новата валута е от решаващо значение за успешното протичане на процеса, посочват от МФ за Economic.bg.
Оттам допълват, че кампанията ще е насочена към даването на „точна, достъпна, разбираема, навременна и всеобхватна информация за всички практически аспекти на въвеждането на еврото, в това число за готовността на България за приемането му и за процеса по замяната на лева с евро (курс, времеви периоди, цена, отговорна институция)“.