Заради напрежението в Близкия изток въздушното пространство над част от държавите опустя. А полетите са пренасочени през Ирак, Турция и България за Европа.
"Регионът, макар и близък сравнително географски - не оказва влияние върху общите направленията на маршрутите на авиокомпаниите в тази посоки", каза пред БНТ авиоекспертът Димитър Ставрев.
Пренасочените полети няма да имат сериозно отражение върху въздушния трафик над страната ни, който остава натоварен още от началото на войната в Украйна и отварянето на новото летище в Истанбул.
"Тъй като при него заходът за кацане е вече над българска територия, то, знаете, е едно от най-големите в света, с голям трафик и съответно това натоварва допълнително нашите ръководители по движение", обясни Димитър Ставрев.
Конфликтната ситуация в Близкия изток влияе и на националния превозвач. Компанията анулира всички полети до Израел до 8 октомври след препоръка от Европейската комисия и Асоциацията за авиационна безопасност на Европейския съюз. Причината - всеки полет над военна зона крие големи рискове.
"Най-малкото един граждански самолет да бъде възприет като цел и да бъде подложен на обстрел. Другото е сблъсък, тъй като военните самолети летят с изключени транспондери, когато изобщо има такива - така че опасността от смесването на бойна и гражданска авиация е много голяма", коментира Димитър Ставрев.
Прелитащите самолети над България непрестанно се увеличават, като до края на годината се очаква броят им да надмине 1 милион. Но освен повече работа за ръководителите на въздушното движение - това означава и повече приходи за страната ни.
"Всички авиокомпании плащат единица такса за прелетян километър, тоест в зависимост от прелетените километри във въздушното пространство на територията на България, се плаща съответната такса - така че това носи допълнителни приходи", поясни Димитър Ставрев.
За миналата година над 80% от приходите от такси "прелитане" са свързани с потоците от Европа за Турция, Близкия и Далечния изток и обратно.