Офертата на държавата за изграждането на най-модерния и дълъг тунел у нас е била на стойност 215 милиона лева, а разплатените средства към консорциума от три фирми е с близо 40 милиона повече.
Това показва справка на Министерството на регионалното развитие и благоустройството по повод започналата проверка на Европейската прокуратура по сигнал на ДАНС срещу едно от трите дружества със съмнение за финансови злоупотреби с евросредства и пране на пари.
Обществената поръчка за изграждането на тунела е спечелена през лятото на 2018 година от консорциума- ДЗЗД "АМ Струма тунел 2018", с участници "Джи Пи Груп", която е водещата фирма, "Глобал Кънстръкшън" ООД и "Виа План" ЕООД.
Общата сума, разплатена от държавата за изграждането на тунел "Железница" като част от строящата се автомагистрала "Струма", е 258 426 949 лв.
Най-много средства - близо 155 милиона лева - са разплатени в периода от април 2019 година до май 2021 година, когато регионален министър е Петя Аврамова. 38 милиона лева е превела държавата в рамките на следващите 4 месеца на същата година при служебния министър Виолета Комитова.
По времето на Гроздан Караджов консорциумът е получил малко над 19 милиона лева. От декември 2022 година до юни 2023 година е втората голяма сума, преведена за извършени и фактурирани строително-монтажни дейности- 42, 5 милиона лева. Тогава регионален министър е Иван Шишков от служебния кабинет на Гълъб Донев.
Разплащането за тунел "Железница" е финализирано от настоящия министър в оставка Андрей Цеков в края на 2023 година, като общата сума е 5,4 милиона лева. Тунелът беше завършен преди близо 2 години.
Как са управлявани паричните потоци от фирмите, построили най-дългото тунелно съоръжение у нас и има ли злоупотреби с евросредства и пране на пари, ще каже европрокуратурата, която започна разследване по сигнал на ДАНС. В съобщението се визира само едно от дружествата, а водещата фирма "Джи Пи Груп" излезе с кратко съобщение в медиите, че не е обект на разследването.
МРРБ