За сухопътен Шенген зависим и от евроизборите

Novini.bg/ Canva
share

Вече официално сме страна от Шенгенското пространство, макар и само по въздух и вода. Какво се променя за гражданите и ще успеем ли да се преборим за сухопътен Шенген до края на годината?

"За сухопътните граници е необходимо следващо решение на Съвета, което трябва да бъде постигнато с единодушно съгласие. И при предишни разширявания на Шенген има интервал при вдигането на границите по въздух и сухоземните. Ще търсят нашето съгласие по други въпроси като реформа на Шенгенския етичен кодекс", заяви в "България сутрин" дипломатът Бисерка Бенишева и допълни, че е било разумно решение управляващите да се откажат от "всичко или нищо". 

"Това трябваше да се случи много отдавна. Когато покажем, че всичко върви нормално по въздух и вода, ще стане и по суша. Трябва да се убеждават още партньорите ни, може би да продължат проверките по границата. Не трябва да омаловажаваме, че е по въздух. На два такта са много от страните, които са се присъединявали. Изправени сме пред трудността, че нямаме правителство", коментира директорът на фондация "Европейски институт" Любов Панайотова за Bulgaria ON AIR. 

Бенишева смята, че членството ни в Шенген се е проточило много и по независещи от нас обстоятелства. 

"Предстоят изборите за Европейски парламент. Много от политическите формации включват миграцията в своите кампании. Конфигурацията на Европарламента след юни ще окаже влияние на позициите на столиците. 2024 г. е годината на изборите глобално. Много неща ще се преформатират, ние сме малка частичка от глобалния процес. Не би трябвало да мислим, че изборите са нестабилният момент в един демократичен процес", каза още тя.

Според Бенишева не е особено състоятелна тезата, че Румъния може да ни изпревари и да влезе преди нас в сухопътен Шеген. Решението за двете страни е важно да бъде едно, изтъкна тя.

"Дори миграционният натиск периодично да намалява, той продължава да съществува. В Близкия изток няма нищо стабилно. Климатичните особености в Африка се чувстват и тези хора търсят икономическо и битово да осъществят живота си на места, където няма глад и суша. Акцентът е върху българо-турската граница. Показахме много добри резултати в последно време. Миграцията трябва да бъде много разумно управлявана. България се нуждае от мигранти работници във всички сфери", посочи Панайотова.

Тя добави, че определени мигранти се връщат у нас по Дъблинското споразумение, но ако България не им предостави убежище, те трябва да напуснат страната ни. 

"Трябва да се прави разлика между легални и нелегални мигранти. Няма да дойдат стотици мигранти", подчерта Панайотова.

Ген. Попов: Австрия ще загуби битката затова, че ни спира за сухопътния Шенген

"Борбата с нелегалната миграция не е само български проблем, тя е европейски проблем. Италия, Франция и Гърция са подложени на много по-силен мигрантски натиск. Едва ли България и Румъния ще предизвикат въздушен интерес за нелегален трафик към ЕС. Река Дунав е морски Шенген, мостът е сухопътен Шенген", отбеляза Бенишева.

"Досега прекачванията под 1 час бяха много рисковани. Прекачването през Франкфурт е 40 минути и поемам риска, защото няма да има паспортна проверка. Полетите стават вътрешни", поясни Панайотова.

Тя допълни, че няма да се изисква съгласието на другия родител единият да пътува извън страната с общото им дете, но обърна внимание, че има много тясна връзка между служите на страните от Шенген.

Водещи новини

Още новини