Ако все още не сте се досетили по изобилието от разпродажби и брошурите в пощенската кутия - "Черният петък" е вече тук, поставяйки официално началото на пазаруването за празниците, пише БТА, цитирайки Асошиейтед прес.
Макар този ден вече да не е белязан от някогашните тълпи, устремени към изгодните цени, (най-вече заради тенденцията за нарастваща зависимост от онлайн пазаруването, която бе ускорена от пандемията) все пак се очаква той отново да привлече милиони купувачи.
"Черният петък" следва Деня на благодарността, който в САЩ се празнува всеки последен четвъртък на ноември от Гражданската война насам. Самият термин е вече на няколко десетилетия, но не винаги е бил свързван с изгодното празнично пазаруване. Сривът на пазара на злато през септември 1869 г. например също е наричан "Черен петък". Използването на фразата за пазаруването след Деня на благодарността най-често се свързва със събитията във Филаделфия в средата на 20 век, когато полицията и градските власти трябва да се справят с огромните тълпи, събрали се преди редовен годишен футболен мач и за да се възползват празничните оферти. "Шофьорите на автобуси и таксита пък го наричат "Черен петък" заради главоболията, които им създаде", казва мениджър на универсален магазин пред АП през 1975 г., докато наблюдава усилията на полицаите да контролират тълпите. По-рано терминът се споменава и през 50-те и 60-те години. Цзе Чжан, преподавател по маркетинг в бизнес школа към университета на Мериленд, отбелязва използване на фразата през 1951 г. в търговски бюлетин от Ню Йорк - тогава тя обрисува тенденцията много служители да си вземат болничен след Деня на благодарността, за да си "направят" дълъг уикенд.
През 80-те години търговците на дребно в САЩ започват да твърдят, че "Черният петък" представлява моментът, когато балансите им излизат от "червено на черно" благодарение на скока в продажбите, който ги извежда на печалба. Тъй като обаче мнозина излизат "на черно" в различни моменти от годината, и това твърдение трябва да се приема със известна доза съмнение, предупреждават експерти. През последните десетилетия "Черният петък" се прочу с потоците от хора в претъпканите магазини и безкрайните опашки от купувачи, чакащи на пост от полунощ с надежда да се доберат до желаните стоки на по-ниски цени. Възходът на онлайн пазаруването обаче направи възможно по-голямата част, ако не и всички покупки, да бъдат направени онлайн и тази тенденция се ускори от пандемията. И докато тълпите по молове и физически магазини понамаляха, обемът на електронната търговия изглежда няма да отстъпи.
Според оценките на Националната федерация на търговците на дребно (National Retail Federation) 182 милиона американци планират тази година да пазаруват във физически магазини и онлайн през петте почивни дни около Деня на благодарността. Най-големи постъпления в касите се очакват именно на "Черния петък", когато евентуалните купувачи се очаква да достигнат 130,7 милиона.
Очаквано, голяма част от търговията ще протече онлайн - през миналогодишния празничен сезон електронната търговия се е равнявала на около 16,3 процента от всички продажби, реализирани през четвъртото тримесечие, по данни на министерството на търговията.
Друга общоизвестна тайна е, че "Черният петък" вече отдавна не обхваща само 24 часа, а се е разраснал почти до цял един месец. Вече вероятно получавате оферти за разпродажби още преди Хелоуин (31 октомври), коментират експерти.
"Разширяването" на "Черния петък" се дължи както на засилващата се конкуренция между търговците, така и на необходимостта да се намали натиска върху логистиката.
Междувременно събитията се увеличават и повече от дните на празничния уикен получават собствени имена. Най-известен от "Кибер понеделникът", въведен официално през 2005 г., като ден за пазаруване по интернет. Той набра популярност в ерата на електронната търговия - през 2022 г. потребителите са похарчили на този ден 11,3 млрд. долара, което го направи най-голямото събитие за онлайн пазаруване за годината. В пиковите часове купувачите са харчили по 12,8 млн. долара всяка минута.
Междувременно "Черният петък" вече далеч не е само американско явление, а нещо познато и популярно в много държави по света.
А през последните години тихомълком набира сили и друга тенденция - да се пазарува "втора ръка", допълва Ройтерс.
Упоритата инфлация и високите ипотечни ставки ограничават възможностите на потребителите и платформи за препродажба на стоки като йБей (eBay) и британската благотворителна организация "Оксфам" (Oxfam) посочват, че очакват засилени продажби на всевъзможни предмети - от прахосмукачки до дрехи.
Същевременно множество производители, признавайки, че стоките им са твърде скъпи, продават свои стари, "постегнати" продукти, вземайки пример от "Епъл" (Apple).
Световният пазар на ремонтирана електроника е на стойност около 48 млрд. долара и се очаква да нараства с 10 процента всяка година до 2030 г., сочат данни на "Кохиърънт маркет инсайтс" (Coherent Market Insights). За сравнение, цялостният пазар на електроника, който сега се оценява на 723 млрд. долара, според прогнозите ще расте с близо 6 процента през всяка година до 2032 г. Около 23 процента от потребителите в света заявяват, че вече купуват повече стоки "втора ръка", сочи EY Future Consumer Index - изследване сред 22 000 потребители, публикувано по-рано този месец.
Дори търговски вериги като "Ейч енд Ем" (H&M) и универсалните магазини "Селфриджис" (Selfridges) отговарят на промяната в потребителските навици. "Селфриджис" си поставя за цел почти половината от услугите му за клиенти да са свързани с препродажба, поправки, вземане под наем или презареждане до 2030 г., а "Ейч енд Ем" миналия месец откри секция за дрехи втора употреба в основния си магазин в Лондон, разположен на "Риджънт стрийт"