Държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД има собствен ресурс за строителството на едва 3-4 километра магистрален път от общо 134 км, по които се работи. Това признаха от ръководството на дружеството, които в Комисията по ревизия попитаха какво да правят със заварените договори за милиарди по т.нар „ин хаус“ процедури.
Всъщност на магистрала „Хемус“, голяма част от пътя Видин – Ботевград и подлежащите на укрепване 84 свлачища работят фирми, които по документи дават техника под наем, доставят материали и извършват специфични дейности, посочиха от борда на „Автомагистрали“.
Инж. Николай Денчев от АПИ посочи, че "има декларация от предишното ръководство на "Автомагистрали", че могат да извършат възложеното". По думите му са били декларирани подизпълнители в рамките на законовото изискване от 30%, но няма информация за текущ контрол, предаде БТВ.
Десислава Христова от дружеството посочи, че в договорите „има някои странни неща“ по линия на нетипичните задължения на доставчиците. „Това, което ние виждаме, е, че има драстично завишаване на цените, на които се стъпва на база на предпроектни проучвания, които са доста съмнителни“, допълни тя и даде пример за одобрен проект за около 300 хил. лева с прогноза цена над 7 млн. лева и над 2 млн. лева изплатен аванс.
Авансите са в размер на около 37%, като особено тежък е случаят с участъци 7, 8 и 9 на „Хемус“. Има и фрапиращи случаи – с плащания към фирма за ландшафтно оформление в участък, който още е само на ниво идеен проект.
„Не смея да се подписвам и да плащам нещо, за което има съмнения дали е истинско“, подчерта Христова. По думите ѝ за всеки юрист е видно, че става дума за прикрити строително-монтажни работи.
Финансовият министър Асен Василев се позова на методическите указания от Агенцията за обществени поръчки: "АПИ трябва да открият нова поръчка, защото не могат да се справят", освен ако "Автомагистрали" ЕАД междувременно не придобие нужния потенциал, за да свърши цялата работа самостоятелно. Според него при разваляне на договорите заради фактическа невъзможност на "Автомагистрали" да изпълни работата ще има как да бъде платено на реалните строители за направеното до момента. Той отбеляза, че в предходен парламент е паднала задължителната банкова гаранция и сега повечето договори са само със застраховки, при това „концентрирани в няколко фирми – от два застрахователя трябва да търсим средства за около 1,5 млрд. лева“. Става дума за нови застрахователни продукти - за получен аванс и за добро изпълнение и те не изисквали допълнителни резерви и обезпечения.