Цената на най-евтиното автомобилно гориво - метана (компресиран природен газ или CNG), ще скочи поне с 36 стотинки на килограм от 2015 г.
Това означава, че след малко повече от 2 години и половина за килограм ще плащаме над 2 лв. Причината е във въвеждането и поетапното увеличение на акциза върху автомобилния природен газ, което се прави заради изискванията на ЕС. Още от 1 юни тази година природният газ, използван за автомобилно гориво, ще се облага с 85 ст. на гигаджаул, което прави 5 ст. на килограм. Реално обаче като се прибави и ДДС-то, цената на газа по метанстанциите ще скочи с 6 ст. на кг. В момента CNG-то в различните градове и станции върви между 1,59 лв. и 1,80 лв. за килограм. Така след по-малко от месец и половина цената му ще скочи до 1,65-1,86 лв., показват сметките. Голямото надуване на цената обаче ще дойде на 1 януари 2015 г., пише в макрорамката за следващите три години, която Министерски съвет прие преди Великден. От 2015 г. природният газ, използван за автомобилно гориво, ще се облага с 5,10 лв. на гигаджаул, което ще вдигне цената на метана с още 30 ст. на кг. Така, ако цената на природния газ се запази приблизително същата както в момента, за килограм метан ще плащаме между 1,95 и 2,16 лв.
Не само ползващите природния газ като гориво за колата ще бъркат по-дълбоко в джоба си в близките години. Според изискванията на ЕС, с акциз трябва да бъде обложен и газът, който ползваме за отопление. Ставката при него обаче ще бъде по-малка. От 1 юни тя ще бъде 10 ст. на гигаджаул или половин стотинка на кубичен метър. И тук обаче от началото на 2015 г. влиза в сила 6-кратното увеличение на акциза, който става 60 стотинки на гигаджаул. Това ще вдигне цената на газа за отопление с още 2,5 стотинки на кубичен метър, което пък ще се отрази на цената на парното.
От следващата Нова година държавата ще сурвака транспортните фирми и собствениците на дизелови коли с 2 ст. по-скъпо гориво. В момента дизелът се облага с акциз от 630 лв. за 1000 литра. От 1 януари 2013 г. налогът става 645 лв., което води до увеличение на цената с 1,5 стотинки на литър. Като се прибави и ДДС-то, скокът става 2 ст. Добрата новина обаче е, че след тази дата поне до 2015 г. не се предвижда увеличаване на акциза върху дизеловото гориво.