Експерт: Пътят е оскъпил "Цанков камък"

Булфото
share

Тези, които подават жалбата за язовир "Цанков камък", са далеч от темата като информация и експертиза. Това каза пред БНР експертът и бивш член на Комисията за енергийно и водно регулиране Еленко Божков.

За да се доближа максимално до понятийния апарат и инструментариум на тези, които са внесли жалбата, ще кажа, че не е достатъчно да си видял апарат за електрошок или гинекологичен стол, за да имаш претенции да бъдеш психиатър или гинеколог. Т.е. много са далече и информационно, и като експертиза, и квалификация тези, които подават жалбата, за да може да се разбере нещо, а още по-малко, за да може прокуратурата или тези, които ще се занимават, да могат да си съставят някакво мнение за това изобщо какво се случва, заяви Божков.

Какво разбирам аз от цялата работа? Разбирам, че след 7-годишна експлоатация се налага проверка, правила, вътрешни, а вероятно и договор, на дъното на язовирната част. Там още при изграждането и при проектирането на проекта се знае, че заради една река, която върви по дъното на язовира и на която е трябвало да се извършват противофилтрационни мероприятия, е трябвало тези противофилтрационни мероприятия, състоящи се в изграждане на мембрана, на пръскан бетон и на инжекционни завеси, да се защити самото дъно от тези неща. Всички тези мероприятия са извършени и сега се прави преглед на най-деликатното от тях – геомембраната, коментира експертът.

Според Божков централата няма чак такова значение за енергетиката у нас и ползите са по-скоро социални и за контрол на речните разливи. Непрекъснато се говори за това, че обектът има електроенергийно значение.Твърдението им, първо, че централата е 80 мегавата, е невярно, тя е с 86 мегавата инсталирана мощност. Не представлява кой знае какъв интерес от електроенергийна гледна точка като базова мощност, тя има значение като върхова мощност, че освен това има още почти 2 мегавата, които са разположени на екологичния минимум, посочи бившият член на енергийния регулатор.

Еленко Божков обясни и какво е оскъпило проекта: "И много важно нещо – това е защо принципно се е оскъпил този проект. Значи, излиза и се вижда, че проектът се оскъпява особено от изграждането на един път, който е в участъка Смолян – Стамболийски, т.е. участъкът Девин – Михалково, 21 километра. Това е един сериозен дефект, бих казал, на целия проект, изграждането на този път и начинът, по който е изграден. Освен това той не е в активите на НЕК, "виси" на НЕК като финансиране. Освен това никой не ще този път да го експлоатира и да го стопанисва".

Според експерта правителството трябва да вземе решение за стопанисване на пътя, но това не трябва да бъде НЕК.

Водещи новини

Още новини