Мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net) изготви доклад "Въздействието на фалшивите продукти върху правата на онлайн потребителите в Европа".
Традиционно фалшификатите са насочени към сектора с по-луксозни продукти, но в последно време превземат и други области като лекарства, козметика, детски играчки, обувки или автомобилни части. Те стават и все по-лесно достъпни, благодарение на онлайн търговията.
ECC-Net съветва да не се купуват фалшиви стоки! Те могат да са вредни за здравето и безопасността и крият финансови рискове за потребителите. Освен това може да има и санкция.
Европейските потребителски центрове получават всекидневно жалби от потребители, които съзнателно или не, купуват фалшиви стоки. Какви са рисковете в тези случаи:
- Качеството на фалшивите стоки не е гарантирано. Те могат да крият рискове за здравето. Играчки, лекарства или козметика могат да съдържат вредни съставки.
- Митническите служби могат да намесят и да унищожат поръчката с фалшива стока. Така всъщност няма да получите нещо, за което сте си платили.
- Към кого да се обърнете, ако вашите фалшиви стоки се развалят? Търговците, които продават фалшиви стоки не са склонни да спазват правото на двугодишна гаранция в ЕС.
10 ECC-Net съвета за това как да избегнете купуването на фалшиви стоки в интернет:
- Проверете идентичността на продавача
- Потърсете мненията на други потребители
- Проверете дали на сайта има знаци за доверие
- Преценете визията на сайта като цяло
- Проверете правата на потребителите, обявени на сайта
- Проверете изображенията на продуктите
- Вижте цените на стоките
- Проверете официалния сайт на марката за оторизирани продавачи или такива, включени в черен списък
- Плащайте по сигурен начин
- Обърнете внимание на рециклираните продукти
Какво да правите, ако сте купили фалшиви стоки?
- Свържете се с продавача в писмена форма. Обяснете, че вашата поръчка е конфискувана на митницата, че не искате нова стока от същия вид, а претендирате за възстановяване на сумата.
- Ако сте платили с кредитна карта, свържете се с вашата банка и поискайте процедура за оспорване на плащането и връщане на сумата.
- Ако притежателят на правата предяви претенции към вас, отговорете му писмено, че вие сте си поръчали стоката за персонална употреба и оспорвате жалбата.