Дизелът у нас миналата седмица беше вторият най-скъп в ЕС, твърди Мартин Димитров

Getty Images/Guliver
share

"Дизелът в България миналата седмица беше вторият най-скъп в ЕС, без данъците". Това заяви депутатът от Реформаторския блок и член на Икономическата комисия в НС Мартин Димитров пред БНР.

Според него, това е проблем не само за битовите потребители, а за цялата икономика, защото дизелът е в основата на транспорта. "Това пречи и на икономическия растеж", каза Димитров.

"За да има такова отклонение спрямо средните цени на ЕС е ясно, че има проблеми с конкуренцията. Какви точно - не беше изяснено от специализирания орган КЗК толкова години и, според нас, този КЗК никога няма да бъде ефективен по тази тема. Затова ще има нова Комисия след наше предложение", каза Димитров.

Икономистът каза в аванс, че подготвят въпрос към министър Горанов кой е собственик на акцизните складове. "Съгласно доклад от 2011 г. изричен собственик е една фирма. Ако в момента продължава да бъде една фирма, ясно е, че тя „не би се радвала" да има по-евтин внос от чужбина. В момента изясняваме кой притежава тези складове", каза Димитров.

Той обясни, че има предложени междуправителствени споразумения между България и Румъния - да могат да бъдат ползвани техни акцизни складове и директно там да се държат задължителните резерви.

Оттам да се внасят директно горива в България. "И сега може да стане, но не е ясно дали резервите могат да бъдат държани в съседни държави, което би облекчило и би насърчило конкуренцията", заяви Димитров.

Той се обяви за законови промени, с които да бъде насърчено отварянето на нови данъчни складове, ако това е скъпо сега, тъй като то би засилило конкуренцията. "Контрабандата на горива води до загуба за бюджета. Затова са монтирани уреди в акцизните складове", каза депутатът.

"Някои уреди, които кабинетът „Орешарски" спря, бяха пуснати сега. Освен това, правителството заяви и допълнителни мерки за контрол. Контролът е едната страна. Другата е, че е необходима повече конкуренция, повече играчи на пазара, които да внасят горива, за да може цените в България да не се различават от тези в ЕС", заяви народният представител.

Димитров изтъкна, че българските професионални шофьори предпочитат да зареждат зад граница заради по-ниските цени и от това бюджетът губи. Той изтъкна, че е доволен от митниците, заради повишената събираемост.

Той обяви, че настоящата Комисия за защита на конкуренцията няма да бъде ефективна по темата с горивата и за това ще има нова Комисия.

Водещи новини

Още новини