Бюджетът завършва юни с излишък от 890 млн. лв., което е 1.1. на сто от прогнозния брутен вътрешен продукт за годината, показват данните на Министерството на финансите. Прогнозите му бяха за малко по-нисък излишък - от 850 млн. лв. Толкова е и очакването за излишък през юли. Той се формира от излишък по националния бюджет в размер на 439.9 млн. лв. и излишък по европейските средства в размер на 450.2 млн. лева.
За сравнение към края на месец юни 2014 г. бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП - тя включва републиканския бюджет, бюджетите на социалното осигуряване, бюджета на съдебната власт, бюджетите на общините, бюджетите на ВУЗ, БАН, БНТ и БНР, извънбюджетни фондове и сметки - бел. ред.) бе дефицит от 996.4 млн. лв. (1.2% от БВП). Тоест отнесено към БВП бюджетната позиция се подобрява с 2.3 процентни пункта. Подобрението в бюджетната позиция се дължи на ръста при приходите по националния бюджет и ръста при помощите, посочват от финансовото ведомство.
Постъпилите приходи и помощи са 16.303 млрд. лв., или 53.7% от разчетите. Съпоставено със същия период на предходната година приходите и помощите нарастват с 15. В структурно отношение данъчните приходи нарастват с 9.9%. , неданъчните - с 10.7%, а постъпленията от помощи (основно средствата от ЕС) – със 71.2%.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец юни е 12. 286 млрд. лв., което представлява 51.2% от годишните разчети. В групата на данъчните приходи ръст спрямо същия период на предходната година се отчита при всички основни данъци и осигурителни вноски, като най-значителен е той при постъпленията в групата на косвените данъци, следвани от приходите от социално и здравноосигурителни вноски и други.
Приходите в частта на преките данъци са в размер на 2.364 млрд. лв., което е 53.8% от годишните разчети за 2015 година. Съпоставено с първото полугодие на предходната година приходите в групата нарастват с 5.1%, за което допринасят основно постъпленията от корпоративните данъци, както и тези от данъка върху доходите на физически лица.
Приходите от косвени данъци са в размер на 6.040 млрд. лв., което е 49.9% от разчетите. Постъпленията от ДДС са 3.946 млрд. лв. или 51% от планираните за годината. Невъзстановеният данъчен кредит на фирми е 113.3 млн. лева. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 3.351 млрд. лв., което представлява 50.4% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 10.4% (314,5 млн. лева).
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на България в бюджета на ЕС) са 15.413 млрд. лв., което е 46.9% от годишните разчети.
Фискалният резерв е 11 млрд. лв.
През юли излишъкът в бюджета се очертава да е 850 млн. лв. Сумата е по Консолидираната фискална програма и се равнява на 1 на сто от прогнозния брутен вътрешен продукт.
Към края на юли 2014 г. беше отчетен дефицит от 1.147 млрд. лв. (1.4% от БВП), което означава, че като относителен дял в БВП бюджетната позиция се подобрява с 2.4 процентни пункта, посочват от ведомството на Владислав Горанов. По-високите приходи и помощи продължават да бъдат основните фактори за подобрението в бюджетната позиция към юли 2015 година.
Към края на седмия месец на годината приходите и помощите са ипълнени в размер на 62.7% от годишния разчет като възлизат на 19.035 млрд. лв. Ръстът на приходите спрямо година по-рано се изчислява на 13 на сто. Той се дължи на по-високите данъчни и неданъчни постъпления в хазната както и на постъпления в частта на помощите - това са възстановените средства от Европейската комисия.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към юли 2015 г. на база на оперативни данни и оценки са в размер на около 18.234 млрд. лв., което е 55.5% от годишния разчет.
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към края на месеца е 540.3 млн. лв.
За юни по данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет излиза, че има излишък от 890 млн. лв., което е 1.1 на сто от прогнозния брутен вътрешен продукт.