До края на годината почти половината от търговията с храни ще се става в магазините на големите търговски вериги. Очаква се през 2013 г. техният дял да се увеличи с 5 на сто и да достигне 45%, съобщи председателят на Сдружението за модерна търговия Николай Петров. Промяната става за сметка на дребните търговци и бакалиите, които имат все по-малко клиенти.
Тенденция съвсем не е нова и през 2012 г. големите хипермаркети са отхапали 5% дял от общия обем на сделките с продоволствия. Тази статистика отчита оборотите на веригите, които влизат в топ 50 у нас. Освен известните големи компании, в класацията са включени и регионални вериги, които не са познати в цялата страна, уточни Петров. На първите десет мегатърговеца пък се пада една трета от 45-процентния дял.
Отмина модата на големите седмични покупки констатират още бранша. Клиентите пазаруват по-често, но вземат само най-необходимото. Освен това много прецизно се избира всяка стока, която попада в пазарската чанта. По този начин се разхищава по-малко храна, според потребителските организации. Кризата принуди българите да внимават за всеки похарчен лев в магазина. Разликата с началото, когато веригите навлизаха в страната, е различна, смята Петров. Потребителите вече държали и на свежестта на стоките. Българите искат в магазините високо качество за ниска цена, освен това нашенци рядко се спират в магазини с малък асортимент дори когато цените са ниски, сочат анализите на потребителското поведение.
До края на годината в парламента ще бъдат внесени промени в антимонополните закони, стана ясно в края на миналата седмица. Предстои да бъдат регламентирани сроковете за плащане на доставената стока между производители и търговците. Според готвените промени в рамките на 30 календарни дни двете страни ще трябва да оправят сметките си, за закъснения ще има санкции и ще се начисляват лихви върху плащанията. В момента родните компании често се жалват, че търговските вериги прехвърлят оперативните разходи, както и търговския риск върху производителите и доставчиците.