С повишените изисквания по отношение на еконормите на двигателите автоматично ще бъде ограничена възрастта на автобусите, които се движат по родните пътища.
Това каза новият директор на ИА „Автомобилна администрация” Валентин Божков. Ще бъдат уточнени и всички норми на безопасност, на които трябва да отговарят автобусите за превоз на пътници. Те ще са най-стриктни по дългите междуградски линии. Прелицензирането ще махне от пътя всички „автономни” превозвачи, които са купили автобус на старо и са започнали
работа като нелегално такси, но от по-голям калибър, допълни Божков. Засега това са около 6 хил. души в цялата страна, напомнят от автобусния бранш, пише в. "Монитор".
Директно ограничение във възрастта на рейсовете е нарушение на европравилата, затова изискванията ще се отнасят до спазването на европейски регулации, свързани с опазване на околната среда, както и нивото на безопасност, което трябва да се осигури за всеки пътник. Това включва както технически системи в самите автобуси, така и нови и модерни салони, колани на всяка седалка, които задължително да се ползват и съвременни пожарогасители. Това обясни зам.- министърът на транспорта Камен Кичев по време на първата експертна среща между специалисти от министерството, транспортната комисия в парламента и представителите на автобусния бранш. Собствениците на фирми коментираха, че въвеждането на тези регулации ще смъкне възрастта на всички рейсове до 7-8 години.
Шефът на автомобилната администрация обясни, че в новата транспортна схема ще бъде заложен такъв график на движението на автобусите, че те да не се движат „един върху друг”, а на интервал, който да гарантира както безопасността при движение, така и лоялната конкуренция.
Планът за движението на автобусите по републиканската пътна схема и връзката на тези автобуси с общинската транспортна схема ще се изпълнява поетапно, докато изтекат всички сключени договори на превозвачите.
Транспортният министър Ивайло Московски коментира, че никога досега браншовици не са давали толкова много и разнообразни предложения за повишаване качеството на пътническия превоз. Затова специалистите от министерството са ги разделили в пет групи, сред които най-много идеи са дадени за повишаване на техническото състояние на автобусите, за редовността и отговорността при изпълняването на техническите прегледи; за повишаване в квалификацията на служителите в автобусните компании.
Иван Ангелов, представител на 38 средни и дребни автобусни превозвачи, разказа за неизвестни досега случаи със стари автобуси, когато в Северозападна България по време на път рейс се е разцепил по средата на две напълно отделни части. Бракуван рейс от видинска фирма бил „ремонтиран” и категоризиран за превоз на деца. Ангелов получи одобрението на колегите си, когато разказа, че автобусите на много опасни автокомпании пътуват по 100 км, за да минат технически преглед в точно определен сервиз. Често превозвачите ЕТ сами се подписвали на документацията в качеството си на механик, шофьор и лекар.
Представителите на автобусните компании настояха за създаване на закон за транспортния бранш.