Николина Ангелкова е бивш министър на туризма в кабинета "Борисов" 2. По нейно време се предприеха редица промени за съживяване на сектора. Като кандидат-депутат пък Ангелкова е още по-амбицирана да направи България по-популярна. Категорична, е, че този приоритет го има само при ГЕРБ.
Г-жо Ангелкова, какви са основните приоритети на ГЕРБ в областта на туризма?
Първо искам да кажа, че единствено ГЕРБ има приоритети в областта на туризма. И думичката „туризъм“ я прочитам единствено в нашата програма, защото съм изчела тази на БСП и на други политически партии. Най-голям е фокусът при нас. За 2016 г. броят на чуждестранните туристи беше 8,2 милиона, което е абсолютен рекорд. И по отношение на приходите ние имахме 15,5% ръст, което е над 6,2 млрд. лева. Всичко това е основание ние все повече да се фокусираме върху сектора. Основните ни акценти са свързани от една страна в това да продължим да превръщаме България в целогодишна туристическа дестинация, като фокусът да е културният и СПА туризъм, разбира се, няма да забравим и летния, и зимния. Виненият и гурме туризма, голф туризмът е много важен особено за по-топлите месеци. Най-основният приоритет, свързан и с образованието, касае кадрите в туризма. Това е проблем за цялата икономика и е необходимо да произвеждаме кадри, които са необходими за бизнеса.
Друг приоритет е и намаляването на административната тежест. Имаме политическата воля да обърнем всичко с хастара нагоре, така че администрацията да обслужва всеки гражданин. Когато се изисква, например, категоризация на хотел, трябва да се подава информация дали са платени данъчните задължения. Доказателствената бележка ще бъде изисквана от служителите на Министерство на туризма, за да намалим както административната тежест, така и недоволството от висенето по гишетата.
Абсолютен фокус поставяме и върху националните курорти. Курортите са лицето на България. Друга неправда, която ще променим, е именно да подготвим законодателна промяна, при която големите турооператори да се съобразят с българското законодателство и то да бъде приложимо спрямо нашите условия. По този начин защитаваме изцяло нашия национален интерес. Свързването на регистрите на хотелите с НАП и МВР също трябва да се направи, за да се намали сивият сектор.
Искаме да има и туристическа полиция. Сигурността е едно от основните преимущества, когато се избира дестинация. Не случайно имаме и ръст на над 600 000 туристи. Те оставят много пари в икономиката. Лятото на този признак имаме над 40% ръст, наскоро и руският посланик обяви това. Предвиждаме и туристически инспекторат да създадем, защото контролните функции са много важни както по отношение на това да се спазвват всички правила в местата за настаняване и хранене, както и за новите категоризации на пистите, така че да бъдат безопасни.
В тази връзка, продължават инцидентите по пистите...
Инциденти се случват навсякъде, въпросът е да не се повтарят. Отделно знаете, че трябва да намерим този баланас на иднтереси между екоорганизациии и курорите. Трябва да се изграждат нови съоръжения. Няма как да вземем части от Мерцедес и да ги сложим на Трабант. Повечето от лифтовете са строени преди 20-30 години. Имат нужда от това да осигурим целогодишен достъп до планината. Това е най-екологичният начин.
Вие сте водач на листата на ГЕРБ в София-Област. Как протича кампанията?
Изключително голяма отговорност е. Това, което правим всеки ден, е да сме с хората. Водим кампанията си честно и открито. Нямаме празни обещания и искаме да решим местните проблеми на хората. Преди два дни бяхме в Пчелин, където хората имат огромен проблем – имат минерален извор, топлата вода се излива в дерето. Бяхме отворили една програма за миниралните води, но кметът не е кандидатствал. Хората на места искат да чуят реалните проблеми на страната. Аз не правя повече обещания от тези, които мога да изпълня. Обиколила съм всяка една община и почти всички населени места.
Конкретно за Софийска област в областта на туризма какво трябва да се направи?
Подготвяме кръгла маса на 12 март. Ще представим атракциите за всяка една община. Примерно в Костинброд, през там е минал Константин Велики и крепостта му. Там трябва да се довършат археологическите разкопки. Изисква се много голям фокус върху рекламата, като драстично да се увеличат средствата. Друга идея, която обсъждаме да направим, е да има общ маршрут между Кюстендил и София, за да обхванем древния римски път. Трябва да се фокусираме и върху максималното използване на минералните води в Кюстендил, Сепарева баня. Мислим в посока и за използване на това водата да се използва за отопление. Имаме страхотни богатства, които Господ и Природата са ни дали.
С една добра инфраструктура, може да се развие повече
Да, като споменахте за това, нека кажа, че предвиждаме създаването на специална програма за инфраструктура. Приходите в нея ще идват от концесии, за да може парите да се разходват за социализацията на атракциите, до които достъпът е затруднен – няма път, липсват табели и т.н.
Мислите ли, че като министър успяхте да промените трайно визията на туризма?
Станахме доста популярна дестинация и за това говорят фактите и цифрите. На първо място сме в класацията на Travel Russia за най-добра семейна почивка. Разбира се, че има мнго оработа. Няма как за 2 години да направим чудеса. Оценката ни я дават други хора. Продължаваме да се утвърждаваме като една успешна дестинация. Ако продължим с този темп, недай Боже на някоя партия да й хрумне да закрива Министерство на туризма, смятам, че до 5-10 години ще достигнем до 9-10 милиона чуждестранни туристи. Не мога да забравя и киното, което за мен е страст. Всички световноизвестни актьори идват тук, за да снимат филм. Веднъж дошли, те се влюбват в нашата страна. Те наистина го чувстват, не е просто куртоазия.
По материала работиха Гала Георгиева и Борислава Бибиновска