10 агенции ще правят социологически проучвания в деня на изборите

Булфото
share

10 социологически агенции бяха регистрирани от Централната избирателна комисия и ще имат право да правят социологически проучвания в деня на изборите.

Освен известните ни досега “Сова 5”, “Галъп интернешънъл”, АФИС, “Алфа рисърч”, “Медиана”, НЦИОМ, “Медиана”, “Институт за социални изследвания и маркетинг-МБМД” и “Екзакта” регистрация са получили и от агенция “Болкан бритиш соушън сървейс”, пише в. Труд. По закон вчера изтече срокът, в който агенциите могат да заявят желание да правят проучвания и паралелно преброяване в деня на парламентарните избори - 5 октомври. Изборният кодекс обаче изрично забранява преди края на гласуването да се обявяват междинни резултати от екзит-пол. Забранени са и “класациите”, които медиите си измислят, за да предоставят информацията как върви изборната надпревара в деня на вота.

Първите данни от екзит-пол могат да бъдат обявени, след като ЦИК обяви край на изборния ден. По закон той трябва да приключи в 19 ч. Има възможност да бъде удължен с още час, ако има изборни секции, пред които има опашка от граждани, желаещи да пуснат бюлетина. В този случай членове на секционните комисии събират личните документи на чакащите, докато упражнят правото си на вот.

Вчера изтече и срокът, в който гражданите, които са заличени от избирателните списъци, могат да обжалват това пред кмета на общината, в която гласуват. Ако срокът е пропуснат, избирателят няма да има право да подаде бюлетина дори и да е заличен неправомерно. В сайтовете на общините са публикувани списъците на заличените лица. В сайта на ГРАО с изписване на ЕГН всеки може да провери в коя секция трябва да гласува.

Водещи новини

Още новини