Министерството на туризма започна 2024 г. с амбициозен план за развитието на сектора, особено по отношение на рекламната кампания през годината. В бюджета на ведомството, тогава управлявано от Зарица Динкова, бяха заложени точно 28 254 500 лв. Сумата беше с малко над милион повече в сравнение с тази, с която разполагаше през 2022 г.
А за туристическа реклама бяха предвидени около 18 млн. лева.
Всички пари ли бяха похарчени?
През 2024 г. ведомството, което от началото на април се ръководи от Евтим Милошев, е похарчило 17 484 000 лв. за маркетингови и рекламни дейности по програма „Развитие на националната туристическа реклама и международно сътрудничество в областта на туризма“. Това става ясно от отговора на въпросите на сайта economic.bg, отправени през платформата за достъп до обществена информация.
Средствата са използвани за телевизионна, радио и онлайн реклама; организиране на опознавателни турове за инфлуенсъри и блогъри; събитиен маркетинг в България (домакинства на световни купи, конгреси, феситавали, форуми); организация и участие в около 30 международни туристически изложения и събития с бизнес насоченост, както и разпространението на рекламно-информационни материали.
Реклама в различни канали
Сред новите канали, които бяха заложени в плана за 2024 г. за реклама, бяха платформите на Meta и Google. В тази посока са насочени 851 753 лв., като в тази сума „не са включени разходи за създаване на съдържание, инфлуенсър маркетинг и посещението на блогъри“, уточняват от Министерството на туризма.
За реклама в български медии пък са похарчени 4 298 969 лв. Средствата са за целогодишни и сезонни рекламни кампании в 14 български радио и телевизионни медии. Основната цел на този вид реклама е „насърчаване на вътрешния туризъм“, казват от туристическото ведомство.
През 2024 г. Министерството на туризма не е инвестирало средства за реклама в международни печатни издания. За сметка на това обаче са проведени рекламни кампания в телевизията на BBC, както и в онлайн платформата BBC.com срещу 2 140 104 лв. (за цяла година). За кампанийно излъчване с продължителност 3-4 месеца в британския Channel 4, в телевизионните и онлайн канали на турската национална телевизия, както и в медии от Гърция, Северна Македония и Сърбия са похарчени 3 141 795 лв.
Така на практика излиза, че туристическата рекламна кампания на България е била доста активна през 2024 г. и ведомството е успяло да изпълни амбициозния си план, поне откъм похарчени пари. Каква ще бъде през следващата година, все още не е ясно, тъй като няма нито приет бюджет за 2025 г., нито официално обявен план за действие от страна на Министерството на туризма.
От вече публикувания проектобюджет за 2025 г. стана ясно, че за туристическото министерството не се планират повече средства в сравнение с 2024 г., което отново е в противовес с исканията и амбициите както на бранша, така и на самото ведомство.