Може ли всеки да бъде екскурзовод? Този въпрос поставиха от бранша след сигнал в Комисията за защита на конкуренцията, че има човек, който не е практикувал професията от 2016 г. и сега отново трябва да се яви на изпит за придобиване на правоспособност.
"За да започне човек тази професия и да я практикува трябва да има един режим на квалификация и регулация. По тази логика, на всеки с шофьорска книжка, да му дадем една табела "такси" и да започне да вози пътници. Какво ще стане? Хаос. По същата логика е и в този сектор. Човек, който е учил история или география в гимназията и е попрочел нещо, не става за екскурзовод, не всеки става за тази професия", заяви Веселин Тошев от Асоциацията на екскурзоводите в България в ефира на "България сутрин".
Пред Bulgaria ON AIR Павлина Иванова от "Бъдеще за туризма" поясни, че един некачествен екскурзовод би могъл да коства работата на един туроператор.
"Чуждестранният туроператор може да си загуби клиентите, но по-лошото е, че тези клиенти ще съобщават лоша информация за нашата държава. Чуждият туроператор е частен случай, но имиджът на държавата ни се срива по този начин", подчерта Иванова.
И двамата гости са на мнение, че липсва достатъчно регулация сред екскурзоводите.
"Това е професия, която държавата заплаща за нея и ние имаме образование и професия "екскурзовод" в училищата. След като има държавна субсидия за тази професия е абсурдно да съобщаваме, че всеки, който е прочел нещо в Google, може да разказва и да бъде екскурзовод", каза Иванова.
Тошев посочи като пример съседни държави, в които, за да стигнеш до професията екскурзовод е необходимо да преминеш през няколко теста и практически да бъдеш изпитан от Министерството на туризма.
"Това е доста широк спектър от познания. В Сърбия се държат 8 изпита пред Министерството на туризма, а 9-ият е практически. Поема кандидат-екскурзоводът една група от министерството и ги завежда по зададен от тях маршрут. Ако го скъсат на някои от предишните изпити, има поправка. На практическия обаче няма поправка. В Гърция да станеш екскурзовод преди струваше около 15 000 лева", поясни Тошев.