Все повече българи планират летните или зимните си почивки месеци преди началото на съответния сезон. Причината е, че расте броят на сънародниците ни, които разполагат с повече средства и именно те са в основата на туристическите пътувания, освен това цените на почивките се запазиха на сравнително ниско равнище и в момента, ако си достатъчно съобразителен, е изключително изгодно да организираш семейно пътуване с добро изхранване. Това коментира за БТА директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма Румен Драганов в навечерието на поредното издание на изложението "Ваканция и спа експо".
Планирането на ваканция за собственото семейство или в комбинация с още няколко приятелски фамилии се превръща в професионално занимание за все повече българи. Семейният "туроператор" трябва да направи сложната логистика между отпуските на родителите, ваканцията на децата и личните разбирания за хубаво лято на всеки член на домакинството. А когато групата става по-голяма - с още няколко приятелски семейства, задачата преминава почти на професионално равнище и се стига дори до изготвянето на няколко примерни оферти.
Шест на сто от пътуващите българи вече са направили резервациите си за лятната почивка и това е започнало още в края на последната им почивка и е финализирано, коментира Драганов. Това са хора, които са наясно, че следващата почивка на хубаво място се планира още докато тече ваканцията. Това е практика, която отдавна съществува на европейските пазари. У нас туристът може да резервира същата стая, за същия период на следващата година, чрез своя туроператор, като получава 30 на сто отстъпка от публикуваната цена. Така около 20 процента от почивките на чуждестранни туроператори са заявени предварително до края на февруари, като техният брой нараства до 40 на сто към края на март и продължава да расте преди сезона.
Българските семейни "туроператори" знаят, че дори и мечтаната луксозна ваканция вече и в България може да излезе икономична, ако е планирана и гарантирана по-рано.
Най-практичните българи – около 6 процента, запазват място за почивка – лятна или зимна вила, къща, хотелски апартамент от предходната за следваща година, като този процент се увеличава значително, ако прибавим хората с втори дом на морето или в планината. По традиция уникалните имоти и хотелските стаи с гледка към морето се продават първи, коментира Драганов.
Другата част от почиващи българи, когато става въпрос за големи семейства, фирми или приятели, запазват лятната си почивка директно до края на април, за да са сигурни, че вилата или стаите в хотела им ще бъдат разположени една до друга с хубава гледка.
Сънародниците ни, за които водещи са основно икономичните ваканции, също се насочват през първите три месеца на годината към покупки на летните си почивки, използвайки традиционните намаления тогава, които достигат до 30 процента. Това са именно ценителите на хубавата почивка, защото за да се вземе стая през август с гледка към морето, може да стане само в месеците до края на март, коментира експертът.
Отделна е групата на "късните записвания в последния момент". Това са хората със спонтанни решения, никога не са наясно къде и дали ще пътуват. Те правят резервациите си обикновено в последния момент от това, което е останало на пазара. Ако имат малко късмет, могат да получат отлични предложения за местата на туристи с предварителна резервация, отказали се в последния момент, и то на много добра цена, коментира експертът.
Предпочитаните летни дестинации
По традиция предложенията за летните почивки към края на април са на изчерпване по отношение на по-ценните имоти – вилите и къщите с басейни по Българското Черноморие, които могат да посрещат по-голяма компания корпоративни клиенти или знаменитости, като за август вече са ангажирани предварително. Обикновено те се резервират от родния шоу елит, бизнесмени, политици, хора със свободни професии, българи, които живея в чужбина – САЩ, Великобритания, Обединените арабски емирства. Това са хора, които са наясно, че хубавото свършва първо и те вече до края на април са приключили с резервациите на стаите с гледка към морето в хотелите пет и четири звезди. В тези случаи водещото не е дестинацията по Българското Черноморие, а качеството на туристическото преживяване. Освен това, най-добрите комплекси обявяват стоп продажби при изчерпване на контингента за недопускане на дублажи.
Профилът на предпочитаните дестинации от високоплатежоспособни клиенти сочи, че става дума за места за настаняване по морето – пет+ звезди, които предлагат меню "а ла карт" и там добрите апартаменти и стаи се изчерпват до края на април. Такива хотели има на всички места по нашето Черноморие, но сред предпочитаните са вили и хотели в к.к. "Св. св. Константин и Елена", около Варна и Балчик, Обзор, Иракли, Емона, Свети Влас, Поморие, Черноморец, Созопол, или шик дестинациите Лозенец, Варвара, Арапя и къмпингите по Южното Черноморие.
Много търсени морски дестинации са олинклузив предложенията в големите морски курорти "Албена", "Златни пясъци" и "Слънчев бряг", както и тези, които предлагат и редица допълнителни услуги в Обзор, Несебър, Равда, Ахелой, Поморие, Приморско и Китен. Този тип оферти са особено популярни както сред българските семейства с малки деца, така и сред чужденците заради добрата анимация. Търсени са и тихите дестинации като Камен бряг, Кара дере, Шкорпиловци, Камчия. Популярност набират и отделни места за настаняване –апартаментни комплекси, насочени само към семейства с деца и предлагащи множество забавления и атракции или такива, които не допускат деца под 14-годишна възраст, защото нямат забавления за тях и гарантират комфорт на гостите си. Все по-търсени са местата за настаняване, които позволяват семейна почивка заедно с домашни любимци.
Масовата почивка е с традиционния формат на олинклузив, както и такава без подобен начин на изхранване, но с възможност за посещения на ресторанти на територията на туристическия комплекс.
Цените и трите сезона по морето
Всеки може много бързо да се ориентира за цените за съответните дати през сезона, като провери за посочено място в която и да е от търсачките на онлайн туроператорите в интернет. Проверката може да бъде и на интернет страницата на съответния обект. По традиция цените на местата за настаняване по Българското Черноморие през лятото се разделят на три сезона – нисък, среден и висок. В ниския сезон, който започва в началото на май – до 15 юни и след това от 15 септември до 10 октомври, цените са най-ниски и места винаги се намират, коментира Драганов. Цената на стая се движи между 70 и 480 лева.
Следват средният сезон от 15 юни - 15 юли и 25 август - 15 септември, когато цените се увеличават с около 30 процента и стаята излиза между 110 и 700 лева.
През високия сезон – между двата средни, цените тръгват от около 140 лева и достигат до 1200 лева на стая.
По туристическия календар все още е зима
С близо 187 000 повече са чуждестранните туристи, посетили България през януари 2024 г. спрямо същия период на 2019 г. – годината, която се отчита като най-добрата за туризма. За трите месеца от началото на зимния сезон – декември, януари и февруари, в страната са влезли общо 2,1 млн. чуждестранни посетители при очаквани 1,7 млн. за този сезон. Ръстът на приходите за хотелите през януари е 17,4 на сто, коментира Драганов.
Най-много са пристиганията от страните от ЕС, като чувствителен ръст се отчита при туристите от Испания, Италия, Германия, скандинавските държави, Великобритания спрямо зимния сезон на 2019 г. Туристите от тези страни харесват България като туристическа дестинация, защото я намират евтина, вкусна и сигурна, коментира експертът.
От пристигащите чуждестранни туристи този зимен сезон около 250 000, или 10 на сто от пристигащите в страната, са избрали България за ски ваканция. С това можем да кажем, че по отношение на чуждестранните туристи културният туризъм в градска историческа среда, спа туризмът, посещенията при близки и приятели и бизнес туризмът превзеха България, и по-конкретно големите градове София, Пловдив и Велико Търново и спа курортите тази зима, коментира Драганов.
Организирано или самостоятелно
Организираната ски ваканция в България се предпочита основно от туристи от съседните ни страни, Великобритания, скандинавските страни. Определено нашите съседи от Гърция, Турция, Република Северна Македония, Сърбия и Румъния, които пристигат у нас с личните си автомобили, предпочитат да организират този тип почивка в планинските ни курорти самостоятелно през онлайн платформите и едва около 7 на сто пристигат у нас със самолетни полети.
Зимната почивка на българите
Ръст спрямо 2019 г. се отчита и при почивките на българите в зимните ни курорти, като тези, които интензивно практикуват почивка със зимни спортове, са около 320 000, каза Драганов и допълни, че близо 560 000 души разполагат със собствени ски, сноуборд и друга зимна екипировка и съвместяват зимната почивка с практикуване на тези спортове в 32 планински места в страната извън основните курорти – "Банско", "Боровец", "Пампорово", "Мальовица" и Витоша през трите месеца на този зимен сезон.
Сблъсъкът в туризма
Сблъсък на полето на туризма, който се случва сега, не ни е за първи път, коментира Румен Драганов. От 2014 г., откогато има Министерство на туризма, винаги е имало положителни и отрицателни отзиви, но никога те не са били поляризирани до такава степен и експонирани в обществото, коментира експертът ситуацията около поста на сегашния министър на туризма в оставка.
Ние очакваме върхова 2024 г. от всички външни пазари и ако трябва да кажем, че това е заслуга на един министър, първо няма да е толкова вярно и второ това зависи преди всичко от огромните инвестиции на бизнеса в качествен туристически продукт и доброто представяне през предходните години, което е основната причина туристите да са доволни и все повече от тях да се връщат, коментира експертът.
Според него част от исканията на бранша към министъра на туризма не се отнасят към Министерството на туризма. Става дума за определяне на ставката от 9 процента на ДДС, която се предлага от Министерството на финансите, проблемите с проектозакона за ветрогенераторите, който е към МОСВ, и дори за националната реклама в туризма, която се определя със Закона за бюджета от Народното събрание. Министерството на туризма не е собственик на нито една туристическа ценност, напомни Драганов. Средствата, които се отпускат за национална реклама, зависят от финансовото министерство и от парламента, и ще бъдат недостатъчни при всеки следващ министър, смята експертът. Той отбеляза, че тези средства са за организиране на националното представителство, а участниците в туристическите борси сами си плащат за щандовете и за рекламните материали. Същевременно Драганов посочи, че досега не е имало упреци за дейността на работата на ведомството в частта, свързана с изпълнението на функциите на Министерството, разписани в Закона за туризма – хотелиерство, ресторантьорство, туроператорска и туристическа агентска дейност.
Много видни професионалисти и ръководители в туризма се обявиха в подкрепа на свършеното от министъра на туризма, отбеляза Драганов. По думите му те са много доволни от министъра на туризма и сочат за пример програмата за реклама на Черноморските общини в размер на 5 милиона лева, която се съфинансира от общините по морето. Организациите са подготвили по думите на експерта "безпрецедентна" рекламна кампания в края на миналата година с участието в множество туристически борси и туристически срещи с туроператори от основните емитационни пазари в Европа. Браншът отчита доброто представяне на министъра и дипломатическите й умения, които допринасят за представянето на България в чужбина на водещите пазари. И двете послания според мен не са насочени единствено към самия министър, а са проекция на политическите конфликти в управляващата сглобка и заявка какво обединява туризма и как браншът иска да изглежда Министерството на туризма в бъдеще, отбеляза експертът.