Заради системата "ол инклузив" масово фалират ресторанти по курортите

share

Повече от 20 на сто от самостоятелните ресторанти по зимните и летните курортни на страната са преустановили дейността си през последните пет години, заради навлизането на системата "ол инклузив", предлагана от хотелите.

Това каза за БТА заместник-председателят на Българската туристическа камара Евелин Виденов.

Според Виденов навлизането на "ол инклузив" храненето е помогнало да се повиши качеството на ресторантьорската услуга и е съдействало за задържането на парите на туристите в хотелите. Качеството на храна при "ол инклузив" е по-добро, защото се спазват всички изисквания на HACCP - системата за безопасност на храните, коментира специалистът. За целия летен сезон за тази година са постъпили около 15 - 20 оплаквания от храната при "ол инклузив", което е нищо на база човеко-дните за изхранване, отбеляза Виденов.

Феноменът "ол инклузив" е довел до здравословна редукцията на броя на курортните ресторанти, като са прекратили работа по-слабите и с не толкова гъвкава политика търговци, коментира Виденов.

Извън тези, които са прекратили дейността си, голям е делът на самостоятелните ресторанти в летните и зимните курортни, които оцеляват, благодарение на това, че са се специализирали главно в допълнителното изхранване на туристически групи или са станали питейни заведения. Част от ресторантите, които се намират в градове, които са включени в туристически обиколки на групи, преструктурират дейността си, като сключват договори с туроператори за изхранване на групите почиващи в големите курорти. Например по този начин са трансформирали дейността си самостоятелни ресторанти в Несебър, в които обядват или вечерят групи от курортите "Албена", "Златни пясъци".

За последните пет години се наблюдава устойчива тенденция почти 80 на сто от чуждестранните туристи, които посещават България, да са на изхранване "ол инклузив".

Обратната е тенденцията при българските туристи, които използват хотелската база само за настаняване, и предпочитат да се хранят в ресторантите. Добрият турист за българския туризъм е родният турист, каза Виденов. Българинът със сигурност харчи с 50 на сто повече от чужденеца по заведения за хранене, допълни той.

Междинният тип ресторанти, в които се предлага както европейска, така и българска национална кухня, са най-посещавани, показват наблюденията на заместник-председателя на Българската туристическа камара. Екзотичните ресторанти все още са екзотика в страната, допълни Виденов. В столицата само около десетина са такива заведения за хранене, толкова и са ресторантите, които залагат единствено на традиционното за българина меню.

Водещи новини

Още новини