Платих за почивка с плаж в слънчева България, а не е спряло да вали. Как ще ме обезщетите?
Подобни оплаквания и въпроси засипват хотелите по родното Черноморие в началото на всеки сезон. Когато се затопли пък, винаги се намират летовници, които да им държат сметка за високите градуси. Други са се специализирали в намирането на мухъл в банята или петна по чаршафите. Това са т.нар. "професионални туристи", които се възползват от пропуски и недостатъци в обслужването и получават компенсации - от по-хубава хотелска стая до напълно безплатна ваканция, обяснява шефът на варненския колеж по туризъм доц. Стоян Маринов, пише в. "Телеграф".
Според него хотелиерите редовно връщат пари на жалващи се туристи. "Обикновено става въпрос за 10 до 30% от цената, а понякога местят недоволните гости в по-висока категория хотели, без да ги карат да доплащат. Преди години наш курорт върна суми от порядъка на $500 хил. при оборот от $50 млн., което прави 1%, разказа доц. Маринов.
"Много често, особено по хотелите на първа линия туристите се оплакват от вълните. Имахме една гостенка от Казахстан - тя беше на ръба да получи морска болест. Започна да се жалва: А mа моля ви се, вълните са много големи, имам чувството, че всеки момент ще влязат в стаята. Ужасно ми е зле, боли ме глава, вие ми се свят, не може ли да направите нещо?". "Може", казах аз. Отидох и й дръпнах пердето и така скрих вълните от погледа й", разказва собственик на хотел в Балчик.
Професионалните туристи знаят всички невралгични точки и подробно ги изследват, търсейки дефекти и пропуски, от които да се възползват. Обезщетенията са различни, като може да се стигне до 100% връщане на парите за лятната почивка. Обикновено се прави оплакване до туроператора, който овъзмездява клиента, а след това си приспада парите от хотелиера, обяснява процедурата доц. Стоян Маринов.
Има и туристи тарикати, които си измислят проблеми. Отиват в полицията и се жалват, че уж били ограбени. Лидери в това отношение са германците. Вписват вещи, които никога не са имали, и съответно туроператорите са длъжни да върнат стойността на откраднатото. Една част от летовниците дори сами правели бели, за да измъкнат някое евро. Развалят кранчетата в банята, снимат ги и сядат да пишат жалба, разказват хотелиери.
Сред най-куриозните оплаквания се нареждат: мивката в банята е малка и туристката не може да си мие косата в нея; душ-кабината също е малка и дебеличък гост не може да се пъхне; както и оплакване на група поляци, че в морето има медузи.