Една трета от индустриалните роботи по света работят в автомобилостроенето

GettyImiges
share

Нов рекорд отбелязва глобалната автомобилна индустрия по брой на инсталираните промишлени роботи в производството. Данните на Международната федерация по роботика (IFR) сочат, че в сектора вече са "заети" повече от 1 милион единици, съобщиха от специализирания портал за роботика robotics-bulgaria.com. Това представлява близо една трета от общото количество роботизирани системи, внедрени във фабриките от всички отрасли по света, което към днешна дата наброява над 3,5 милиона.

"Автомобилният сектор е главен "виновник" за популяризирането на автоматизираното производство като цяло. Днес роботите изпълняват ключова роля и в прехода на индустрията от двигателите с вътрешно горене към електромобилността. Роботизираната автоматизация позволява на предприятията в бранша успешно да управляват процеса по модернизация на доказаните производствени методи и технологии", коментира президентът на IFR Марина Бил.

Плътност на роботизацията в сектора  

Плътността на роботизацията е ключов индикатор за нивото на автоматизация на водещите глобални икономики с традиции в автомобилостроенето. В Република Корея например на всеки 10 000 работници са инсталирани по 2867 робота (по данни от 2021 г.) На второ място е Германия с 1500 единици. Следват САЩ с 1457 и Япония с 1422 робота на 10 000 души. Най-големият производител на коли в света - Китай, е по-надолу в класацията със 722 робота на 10 000 служители, но бързо наваксва и настига лидерите, показват статистиките на Федерацията. Новоинсталираните в страната системи през 2021 г. са почти двойно повече от предходната година – 61 598, а броят им представлява над 52 на сто от всички 119 405 внедрени за периода от януари до декември роботи в заводите по света.

Електрическата мобилност като двигател на автоматизацията

"Амбициозните политики за популяризиране на електрическите превозни средства мотивират автомобилната индустрия да продължава да инвестира в сегмента. Европейският съюз обяви планове за прекратяване на продажбата на превозни средства, които замърсяват въздуха, до 2035 г. Правителството на САЩ пък се стреми да постигне доброволната цел за 50 на сто пазарен дял на продажбите на електромобили до 2030 г. Всички нови превозни средства, продавани в Китай, трябва да бъдат задвижвани от "нови енергийни решения" до 2035 г. Половината от тях трябва да бъдат електрически, с горивни клетки или плъг-ин хибриди, а останалите 50 на сто - да са класически хибридни превозни средства", обобщават от IFR.

Експертите от Федерацията допълват, че голяма част от водещите глобални производители на автомобили, които през годините са правили огромни инвестиции в конвенционални индустриални роботи за асемблиране на компоненти, вече насочват вниманието си и към колаборативните приложения за довършителни дейности, предаде БТА.

Оптимизъм за роботиката като цяло

В актуална равносметка на развитието на глобалната роботика Марина Бил посочва още, че настоящата година дотук дава на роботизираната индустрия основания за "предпазлив оптимизъм". Президентът на Федерацията отбелязва, че проблемите с веригите на доставките постепенно отшумяват, а поръчките възстановяват предишните си обеми.

"Браншът вече с нетърпение се подготвя за множеството международни събития - изложения и конференции, през 2023 г.", обобщава Бил, като напомня чрез тазгодишните издания на някои от водещите форуми в сферата на роботиката и автоматизацията ще се проведат на:

22 - 25 май – Automate в Детройт;
23 май – съвместна кръгла маса на IFR и Асоциацията за усъвършенстване на автоматизацията (A3) за бъдещето на производството (в рамките на Automate);
24 май – връчване на престижните награди за роботика "Джоузеф Ф. Енгелбергер" (в рамките на Automate);
1 юни - Съвместен форум на IEEE и IFR за иновации и предприемачество в роботиката и автоматизацията по време на конференцията ICRA в Лондон и връчване на наградите IERA;
27 - 30 юни – automatica в Мюнхен - с кръгла маса на IFR на тема "Устойчивост за Европа чрез автоматизация" и среща на индустриалната група за сервизна роботика като част от съпътстващата програма.

Водещи новини

Още новини