Началото на 2022 г. е все така катастрофално за продажбите на нови автомобили в Европа, като производителите продължават да изпитват проблеми с доставките, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), цитирани от Франс прес.
Със 719 465 продадени автомобила в Европейския съюз, това е бил най-лошият февруари от началото на тази статистиката през 1990 година. Продажбите са намалели с 6,7 на сто спрямо и без това слабите данни за февруари 2021 г.
Сред основните пазари Франция и Италия са с двуцифрен спад (-13 и -22,6 на сто), както и Белгия и Полша (-11,9 и -11,2 на сто), докато Германия и Испания отчитат годишно покачване (+3,2 и +6,6 на сто).
България е с двуцифрено увеличение на продажбите от 17 процента.
Британският пазар е продължил да се възстановява след месеци спад, отчитайки покачване от 15 на сто.
След като понесе ударите на пандемията от Ковид-19 през 2020 г., автомобилният пазар в Европа и Америка остана парализиран от пролетта на 2021 година от недостига на полупроводници. Чиповете, произвеждани най-вече в Азия, са абсолютно необходими за производство на телефони и преносими компютри, но и за автомобилите, в които се влагат все повече технологии.
Автомобилната асоциация очаква подем в продажбите през втората половина на годината със стабилизиране на снабдяването с чипове, но войната в Украйна може да охлади този оптимизъм още от март.
Сред компаниите "Фолксваген" (Volkswagen) е регистрирал през февруари годишен спад на продажбите от 11,5 на сто, по-специално при основната си марка Фау Ве (VW) и "Шкода" (Skoda).
Френската "Стелантис" (Stellantis) е още по-засегната, със спад от 19,5 на сто и лоши постижения на марките си "Пежо" (Peugeot) и "Фиат" (Fiat). Продажбите на групата "Рено" (Renault) са намалели с 4 процента и с 13,6 на сто при основната й марка, но са останали все така добри при "Дачия" (Dacia).
"Хюндай-Киа" (Hyundai-Kia) с увеличение на продажбите от 21,3 на сто и "Тойота" (Toyota) с 3,1 на сто прекосяват все така спокойно кризата, печелейки пазарни дялове. Бе Ем Ве (BMW) е намалила продажбите си с 1,5 на сто, а "Мерцедес" (Mercedes) ги е увеличил с 1,1 на сто.