Много от големите американски компании - от "Епъл" (Apple) до Леви'с (Levi's) - решиха да спрат временно дейностите си в Русия след западните санкции заради инвазията в Украйна. Някои обаче продължават да развиват дейност в страната въпреки рисковете за тяхната репутация, предаде Франс прес.
В социалните мрежи се появиха призиви за бойкот с ключови думи #BoycottMcDonalds или #BoycottPepsi.
Ръководството на държавния пенсионен фонд в Ню Йорк изпрати писма до тези мултинационални компании, както и до производителя на бисквити "Монделийз" (Mondelez), козметичната група "Коти" (Coty), както и до брокерската къща "Бъндж" (Bunge).
"Тези компании трябва да се запитат дали правенето на бизнес в Русия си заслужава риска в този период на изключителна нестабилност", се казва в писмото.
Екип на университета в Йейл поддържа актуален списък с предприятия, които все още имат значително присъствие в Русия. Експертите изтъкват ролята, която изигра доброволното напускане на 200 големи компании от Южна Африка през 1980-те години за падането на апартейда.
Много американски компании, все още работещи в Русия, запазват мълчание. Сред тях са "Макдоналдс", "Бъндж", "Монделийз", "Кимбърли-Кларк" (Kimberly-Clark) и "Коти". Те не отговориха на молбата на АФП за коментар.
"Старбъкс" (Starbucks) изтъква, че неговите около 130 кафенета в Русия принадлежат на кувейтски конгломерат. Веригата се ангажира да прехвърля постъпленията от дейността си в страната за хуманитарна помощ в Украйна.
"Юм!Брендс" (Yum! Brands ) също изтъква, че нейните около 1000 ресторанта Кей Еф Си (KFC) и 50 пицарии "Пица Хът" (Pizza Hut) се управляват от независими собственици или по лиценз или франчайз. Снощи групата обяви, че преустановява инвестициите си в страната и се ангажира да пренасочва всичките си печалби от Русия за хуманитарни операции.
Други групи засега остават, за да върнат обратно в родината им своите служители.
Някои компании се колебаят, защото си мислят, че могат да изиграят посредническа роля между страните, тъй като произвеждат в страната основни продукти като съставки за фармацевтиката, отбелязва Тим Форт, преподавател по етика в университета в Индиана. Според него обаче сега моментът изглежда подходящ всеки да избере своя лагер и това не изглежда трудно предвид нарушаването на човешките права и на законите в конфликтите, предизвикани от Русия.
Но известна компания като "Макдоналдс" може да има реално влияние в Русия в момент, когато официалните изказвания не отразяват реалните мащаби на конфликта, докато населението почти няма достъп до други източници на информация. "Руснаците могат да оцелеят без "БигМак" (Big Mac), но биха си задали въпроса защо "Макдоналдс" спира работа, да се запитат какво всъщност се случва", отбелязва експертът.
Според Марк Хаас, специалист по комуникации в държавния университет в Аризона, икономическите интереси на компаниите, решили да не напускат Русия, вероятно засега са по-големи от рисковете за тяхната репутация.
"Макдоналдс" например получава там 9 процента от оборота си и 3 процента от оперативната си печалба. Но ако социалните мрежи започнат да ви идентифицират като компания, готова да прави бизнес с агресор автократ, който убива хиляди в Украйна, тогава проблемът добива други измерения и може да засегне дейността и репутацията ви доста отвъд Русия, подчертава Хаас.