Ръст в продажбата на автомобили

Pixabay
share

През октомври 2019 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза доста добър растеж от 8,7%, но спрямо много ниската база точно преди година, когато влезлите в сила нови стандарти за отработени вредни газови емисии предизвикаха сериозна криза в автомобилната индустрия. В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха солидно увеличение  с 9,2% и при продажбите на нови автомобили в рамките на България, предаде БНР.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз нараснаха през октомври с 8,7% на годишна база след техен ръст с 14,5% през септември, като през миналия месец бяха регистрирани 1 177 746 броя нови автомобили спрямо 1 083 693 година по-рано (през октомври 2018-а).

От ACEA отбелязваха, че това е най-големият брой на регистрирани нови автомобили в ЕС за месец октомври от 2009-а година насам, но отново беше подчертано, че силният ръст е в резултат на много ниската база за сравнение година по-рано (спрямо октомври 2018-а), когато регистрацията на нови автомобили се сви със 7,3% след срив с цели 2,35% и през миналия септември, когато бяха въвеждани новите стандарти за отработените вредни газови емисии (WLTP).

WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure и означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили", като описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили, влязъл в сила от 1-ви септември 2018 година.

Нова мода в София - обърнаха Трабант, за да си освободят паркомясто

През миналия месец всичките членове на ЕС отбелязаха увеличение при регистрацията на нови автомобили с изключение на Кипър и Обединеното кралство. Агенцията ACEA посочи, че в четири от петте най-големи европейски автомобилни пазара беше отчетен солиден ръст при продажбите на нови автомобили, като в Германия те се повишиха с цели 12,7%, във Франция - с 8,7%, Италия - с 6,7% и Испания - с 6,3%. За разлика от тях пазара на нови автомобили в Обединеното кралство се сви през октомври с 6,7%, тъй като несигурността около процеса на Брекзит продължава да се отразява негативно върху нагласите на британските потребители.

От началото на годината до месец октомври включително търсенето на нови автомобили в ЕС обаче се сви с 0,7% на годишна база до 12 946 921 броя от 13 039 134 броя през същия период на 2018-а година. Въпреки добрия ръст през октомври, единствено в Германия беше отчетно увеличение на регистрацията на нови автомобили с 3,4% през първите 10 месеца на настоящата година, докато при останалите четири водещи европейски пазара беше регистрирано понижение - с 6,3% в Испания, с 2,9% в Обединеното кралство, с 0,8% в Италия и понижение с 0,3% във Франция.

Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се повишиха през октомври с 9,2% до 2 798 броя спрямо година по-рано, когато бяха продадени 2 562 автомобила и след като през септември тази година единствено в нашата страна беше отчетен спад с 8,6 на сто.

В рамките на първите десет месеца на настоящата година регистрацията на нови автомобили в нашата страна се повиши с 2,4% на годишна база до 29 692 броя от 29 005 броя през същия период на 2018-а година.

Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика. Силните данни за септември и октомври сякаш са знак, че автомобилната индустрия на стария континент започва да се съвзема от кризата в която изпадна през есента на миналата година и която криза продължи и през първата половина на 2019-а година.

Много силен ръст на продажбите на нови автомобили през октомври с 30,8% на годишна база отчете немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group), като продажбите на моделите "Фолксваген"  скочиха с 29,5%, на "Сеат" (Seat) - с 26,1%, на "Порше" (Porshe) - с цели 424,1%, на "Ауди" (Audi) - с 65,5%% и на моделите "Шкода" (Skoda) - с 5,9%.

Солидното увеличаване на автомобилните продажби на Volkswagen беше придружено и от нарастване на общия пазарен дял на компанията през октомври до 24,9% от 20,7% година по-рано, като по този начин тя запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Добро повишение с 13,2% през октомври отбелязаха и продажбите на нови автомобили от френската автомобилна групировка  Renault Group, произвеждаща моделите Renault и Dacia, следвана от южнокорейската Hyundai Group (произвеждаща марките Hyundai и KIA) с повишение от 7,7%, японската Toyota - с 11,0%, италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo) с повишение от 2,7% и немския концерн BMW Group с повишение от 2,5%. Другата френска водеща автомобилна компания PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) обаче отчете спад на продажбите на нови автомобили с 5,1% след силен спад с 27,3% при продажбите на моделите Opel/Vauxhall, докато продажбите на немския концерн Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с 0,02% след спад на продажбите на Smart със 17,3% и въпреки увеличение с 2,1% при продажби на автомобили от марката Mercedes.

Водещи новини

Още новини