Отворени бяха офертите на двамата останали кандидата за 35 годишната концесия на летище Пловдив: „Обединение (Консорциум) между Хайнан и Пловдив Еърпорт Инвест“ и "Консорциум Летище Пловдив" (с участие на "Тракия икономическа зона" (ТИЗ) и автотранспортната компания ПИМК).
Хайнан
HNA Group е един от най-големите и най-агресивно развиващите се Китайски конгломерати с 87 млрд. евро в активи и годишни приходи от около 13 млрд. евро. HNA започва от авиационния бизнес, и постепенно разширява дейноста си с логистика и туризъм, като в момента притежава:
-Hainan Airlines - 4-та по големина аеролиния в Китай с 700 самолета, обслужващи 120 дестинации)
-HNA Airport Group - оператор на 16 летища в Китай с 39 млн. годишен пътникопоток и 265,000 тона товари
-Swissport - летищен оператор, обработващ годишно 229 млн. пътника и 4.1 млн. тона карго
-6-тият по големина туроператор в Китай, фокусиран върху промотиране на пътувания на китайски граждани в чужбина
-една от най-големите логистични компании в света
ПИМК и ТИЗ
ПИМК имат дългогодишен опит в наземния транспорт. Пловдивската компания разполага с над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, Турция, и България. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. а за 2014- 279 млн. лв.
"Тракия икономическа зона" (ТИЗ) е обединиение на шестте индустриални зони в района на Пловдив. От 1995 г. досега са привлечени над 1.1 млрд. евро инвестиции от 120 инвеститора. Съоснователите на ТИЗ са строителната фирма "Сиенит холдинг" и „КЦМ 2000“ , както и 9 общини от региона. ТИЗ покрива площ от 1070 хектара земя, от която 325 е заета.
Параметри на офертите
С по-високи финансови параметри е офертата на „Обединение (Консорциум) между Хайнан и Пловдив Еърпорт Инвест“ – тя предлага годишно концесионно плащане към България от 600,000 лева фиксирана част плюс 6% от всички приходи генерирани на територията на концесията. Китайският консорциум предвижда 155 млн лв. инвестиции в модернизазция на летището и развитието на професионални кадри.
В допълнение, Хайнан поемат ангажимент за пускането на директна линия с 3 полета на седмица от Китай до Пловдив, когато техническите параметри на пистата позволят това. Това ще повлияе положително на туризма в цялата област, улеснявайки достъпа на туристите към забележителния град на Марица, както СПА курортите и ски пистите около него. Хотелиерите в малките родопски села, в Пампорово, в Чепеларе ще посрещат гости целогодишно. Самото присъствие на Хайнан в икономическия и обществен живот на Пловдив и България ще е сериозен положителен знак към световния бизнес и привличането им в България.
Втората оферта е на „Консорциум Летище Пловдив“. Тя предлага 120,000 лева фиксирана такса плюс 6% от приходите на летището. Предвидената от участника инвестиция в подобряване на съществуващи и изграждането на нови съоръжения за срока на концесията възлиза на 128 млн. лв. За авиационната компетенция, участникът е предвидил да използва съществуващата квалификация на Летище Пловдив.
Китай и ЕС
Стокообменът, който пътува със самолет и броят пътници между Китай и Европейския Съюз, се увеличават с около 20% годишно. Това не е едногодишен бум, а тенденция, която се наблюдава през последните 5 години и се очаква да продължи поне през следващите 10 години. Тази трайна тенденция лежи в основата на китайската инициатива “One Belt, One Road”, или както е известна в България, “Новият Път на Коприната”. Тепърва започват инвестициите в Европа и все още сме в периода, когато се решават ключовите точки, през които този трафик ще преминава. Това несъмнено ще окаже благоприятно икономическо развитие за тези зони от Европа.
Дали пред България и Пловдив най-сетне не стои уникалният шанс да се позиционират като важна част от глобалната логистична мрежа между Китай и Европа?