Представете си последния работен ден преди отпуск.
Дори още няколко задачи и мейли, на които трябва да отговорите веднага, са по-леки от мисълта, че преди да стигнете до мечтания плаж имате да стегнете купища багаж.
Представете си обаче как оставяте любимите си летни дрехи изпрани, благоуханни и изгладени вкъщи. Почивката все някога свършва и те ще са ви необходими, за да преодолеете по-леко първия работен ден след нея. Може да си позволите това, ако там, накъдето сте се отправили, ви чакат няколко предварително избрани модни сета, които ще носите по време на престоя си (и после ще върнете на компанията доставчик на услугата).
Тази възможност все още не е масово разпространена в Европа, но в разгара на лятото Японските авиолинии започнаха да изследват сериозно нейния потенциал.
Japan Airlines започна едногодишен експеримент, по време на който кани пътуващите от чужбина към Япония да ползват услугата Any Wear, Anywhere – да наемат предварително избрани дрехи онлайн, които ще ги чакат в хотела им в Токио, вместо да носят тежки куфари.
Целта на проекта е да помогне за намаляването на вредния отпечатък на превозвача, според който елиминирането на 10 кг багаж между Ню Йорк и Токио би понижило въглеродните емисии със 7,5 кг (толкова генерира автомобил с двигател с вътрешно горене в рамките на 40 км).
Кампанията също така подкрепя удължаването на жизнения цикъл на дрехите – един от начините за справяне със замърсяването, което генерира модната индустрия.
На почивка без багаж. Идва ли нова мода при пътуванията?Прогресивни туроператори съветват пътниците да опаковат по-малко багаж
Разбира се, напълно реалистично е пътниците, които тръгват с по-празни куфари, да бъдат изкушени да си купят нови дрехи по време на престоя си и да се върнат с доста по-тежък багаж. В крайна сметка обаче японската кампания отразява все по-ярката тенденция за екосъобразно и осъзнато потребление на модни стоки. Ако в рамките на такива кампании се използват перални и сушилни машини с вградени функции за пестене на водни и енергийни ресурси, както и други технологии, намаляващи вредния отпечатък на модата, широкото тестване на услугата за наем на дрехи със сигурност си заслужава.
Колко тежка е и най-леката лятна рокля
Оценявана на 3,5 трилиона долара, модата е един от най-големите бизнес сектори в света, както и един от най-разточителните – генерира 20% от глобалните отпадъчни води и 10% от въглеродните емисии, по данни на 3DLook, комания за дигитални решения в сектора на търговията.
Освен това близо три пети от цялото произведено облекло завършва в инсталации за изгаряне или депа за отпадъци в рамките на няколко години след пускането му на пазара.
За много хора дрехите са не просто всекидневна необходимост, а и форма на лична изява. Около модата възникват широк спектър от работни места, включително в сферата на технологиите и творчеството, както и събития, социални тенденции, нови бизнес и НПО сегменти, хиляди инфлуенсърски канали.
Без устойчиви решения за производство обаче текущите текстилни отпадъци може би надхвърлят ползите от мащаба на индустрията?
„Не" на бързата мода: Дрехите са вторият индустриален замърсител в светаВ днешния консуматорски свят ежедневно се произвеждат и купуват огромно количество текстилни продукти
Обичаме да се обличаме устойчиво
На този фон през последните години има рязка промяна в нагласите на брандове и потребители към мисията на модната индустрия, която вече включва ангажимент за опазване на околната среда и по-устойчиви бизнес модели по отношение на производството.
Потребителите се вглеждат все повече в ESG политиките на компаниите, от които пазаруват, в опит да сведат до минимум въздействието, което техните покупки имат върху климатичните промени.
Според изследване на McKinsey трима от петима потребители твърдят, че въздействието върху околната среда е важен фактор при вземането на решения за покупка. 66% са готови да платят повече за устойчиво произведени продукти, според Neilsen.
За да отговори на потребителските тенденции, модната индустрия разчита на все повече технологични иновации, които ѝ помагат по пътя към устойчивостта.
Да превърнеш въглерода в прежда. Как модата може да заличи отпечатъка сиСтартъпът Rubi използва енизми, които „изяждат“ карбона и го превръщат в целулоза
Алтернативен текстил
Материалите, които обикновено се използват за производството на дрехи, отнемат значителни ресурси и често се разграждат бавно.
Създаването на една памучна риза изисква същото количество вода, колкото един човек изпива за 2,5 години.
Синтетичните материали като найлон и полиестер изискват използването на по-малко вода по време на производството, но отделят опасни парникови газове.
Благодарение на новите технологии, екологичните текстилни алтернативи включват рециклирани влакна или извлечени от селскостопански отпадъчни продукти като листа и кори. Тези нови текстилни изделия отделят по-малко отпадъци по време на производството, по-дълготрайни са, както и биоразградими. Естествени влакна като коноп, бамбук и рами се използват широко като алтернативи на памук. Някои големи марки избират текстилния материал купро, тъй като се произвежда от памучен линтер - отпадъци от памуково растение - чрез технология със затворен цикъл.
Дизайнери като Стела Маккартни са пионери в устойчивите бизнес модели, използващи иновативни материали като кожа на био основа, която консумира до 30% по-малко енергия и генерира до 63% по-малко парникови газове от конвенционалната. Струва си и да споменем и още екологични алтернативи на кожата - Piñatex - направена от влакна от листа на ананас, както и мускин – кожа, направена от гъби.
Дънките – емблематичният моден артукил, който струва скъпо на планетатаПроизводството на сините дънки, едно от най-популярните облекла на всички времена, оставя тежка следа върху природата
Мода по поръчка и виртуални съблекални
Дизайнери и производители масово определят размерите на облеклата въз основа на ограничена информация, предназначена за „осредняване“ на формите на тялото. Възможностите за безплатна доставка и връщане пък позволяват на потребителите да поръчват огромно количество дрехи в различни размери с намерението да върнат тези, които не им стават. И които, проправяйки си път през мрежа от дистрибутори, натрупват огромен въглероден отпечатък.
В отговор на това се развиват по-щадящи бизнес модели, сред които е завръщането на дизайна и производството по поръчка, което позволява на консуматорите персонализирани изживявания, съчетани с отговорност към планетата.
Налага се и дигиталната форма на този процес: инструменти за мобилно сканиране на тялото, които разширяват наличната информация относно различните форми, 3D виртуално вземане на размери за кройки, намаляващо отпадъците както при проектирането, така и при разработването на продукта, „виртуални съблекални“, позволяващи на потребителите да пробват дигитално дрехи чрез камерата на телефона си.
Виртуалните светове, които носят реални приходиУспехът в метавселената, както и при търговията на дребно в реалния свят, зависи от въвеждането на нови продукти
След като преди няколко години стартира 3D виртуално вземане на проби с цел да намали отпадъците по време на дизайнерските и производствени процеси, през 2021 г. Tommy Hilfiger стартира и 3D платформа, която да бъде достъпна и за външни марки.
Друго основно предимство на тези трансформиращи инструменти е намаляването на разходите, свързани с материалите, и на времето за създаване на кройките.
Те помагат на модната индустрия да намали вредното си въздействие, тъй като чрез данните от сканиранията компаниите могат да създават модели, пасващи на различни типове тяло, вместо да зависят от пропорционална скала. Резултатът е по-малко връщания на модни стоки, повишен процент на реализация, подобрена точност и ефективност, както и лоялни клиенти.
С развитието на електронната търговия чрез преживявания в метасветове като Gucci Town, Nikeland, Tommy Play, Vans World, брандовете имат още по-голяма сила да образоват потребителите си да пазаруват осъзнато, а не безразборно.
Топ марките в Web3, NFT и метавселенатаТе са жив пример за това, че може да се натрупат много пари и възможностите за развитие са големи
Грижа за устойчивия гардероб
Неизменна част от трансформацията на модата в по-устойчив сектор е грижата на потребителите към дрехите им, включваща избора на подходящи пералня и сушилня, които са едновременно икономични и деликатни към тъканите на дрехите.
Новата серия 8 на Bosch е проектирана в името на устойчивия начин на живот и на нежната грижа към дрехите. Уредите от серията пестят вода, енергия и перилен препарат.
Пералните са с 20% по-енергийно ефективни от останалите перални от клас А по новите енергийни етикети.
Разполагат с интелигентни сензори, които автоматично разпознават вида текстил и количеството пране, което сте поставили в пералнята, след което определят прецизно точното количество вода. Така може да спестите до 50% вода на цикъл, което от една страна ще ви помогне да икономисате време и средства, а от друга ще пощади дрехите ви от прекомерно дългия престой във вода, който би могъл да увреди цветовете им.
Интелигентната дозираща система i-DOS пък ви позволява да напълните догоре контейнера с перилен препарат и да оставите умната си пералня сама да изчисли необходимото количество за даденото пране. Избягвайки излишното количество препарат за пране, избягвате и излишните цикли на изплакване и успявате да спестите и вода.
След това, функцията за обработка с пара ще направи гладенето в пъти по-лесно и ще предпази дрехите ви от вредното третиране с горещата ютия.
Сушилните от Серия 8 на Bosch защитават тъканите от прегряване и свиване, благодарение на сензорите, които измерват нивото на влага на прането и нежно го изсушават точно до необходимата степен. Така можете да сте спокойни, че любимият пуловер няма да се окаже два размера по-малък.
Сред многото плюсове на сушилните е самопочистващият се кондензатор, който ви спестява не само едно досадно задължение, но и значително количество електроенергия. Докато дрехите се сушат, в кондензатора се отделя мъх от тъканите, а чрез самопочистващата се система се предотвратява както намаляването на производителността на сушилнята поради натрупванията, така и увеличаването на времето на сушене и на използваното електричество.
(в материала има продуктово позициониране)