Мораториум върху договорите за купуване на ефирно време от телевизии и радиа без обществена поръчка е наложило правителството, съобщи за в. “24 часа” вицепремиерът Томислав Дончев.
Списък с нови договори за излъчване на рекламни клипове е замразен, каза той.
Решението е взето заради обвинения, че с купуването на ефирно време с европейски пари и без търг или конкурс властта си купува медиен комфорт.
За всяка оперативна програма управляващите органи са длъжни да осигурят публичност и прозрачност, за което имат заделени средства.
За една част от тези пари - рекламни кампании, изработване на проспекти, брошури, кръгли маси и други прояви, се правят обществени поръчки. За купуването на програмно време от телевизии и радиа - не.
Така е според стария и все още действащ Закон за обществените поръчки, който постановява, че не са обект на обществени поръчки придобиването, създаването, продуцирането и копродуцирането на програми от радио- и телевизионни оператори и предоставянето на програмно време.
По него за предишния програмен период от 2007 до 2013 г. в телевизиите и радиата са влезли 43 млн. лв. Това правило, дошло от евродиректива, предизвиква от години напрежение сред печатни и електронни медии. А и сред депутати.
И според вече приетия от парламента нов закон, който влиза в сила от 15 април, тези правила се запазват.
В глава “Изключение” на новия закон те са в два текста. Според единиязаконът не се прилага при поръчки за закупуване на програмно време или осигуряване на предавания, които се възлагат на доставчици на медийни услуги. Според втория текст законът не се прилага при придобиване, разработка, продуциране или съвместно продуциране на материал за предавания за аудиовизуални медийни услуги или радиоуслуги.