Между терминалите на летището: Копърки дерат по 20 лв. на километър

Bulphoto (архив)
share

По 20 лв. на километър дерат недобросъвестни таксиджии, и то насред София, пише „Телеграф“, позовавайки се на свои източници в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко известна като ДАИ).

За наглите тарифи се разбрало от сигнали на чужденци към централите на авторитетни таксиметрови компании, както и от дума на дума пред таксиджии, спазващи правилата. След проверка се установило, че масово водачи, работещи за фирми с добро реноме, предлагат на чужденци трансфер от терминал 1 до терминал 2 на летището за цели 20 лв. Това се равнява на близо 20 лв. на километър или десет пъти над средната цена за столицата. Превозът се извършва без включване на таксиметровия апарат, като във всички случаи пътниците са били предварително известени колко ще им струва 5-минутният курс между двата терминала.

Проверките и сгащването на тарикатите са извършени на принципа „таен клиент“ с участието на инспектори от ДАИ, Икономическа полиция и Националната агенция по приходите, които са засилили съвместното си присъствие както около летището, така и като цяло по улиците на града. Заради зачестилите проверки само за два дни са били заловени и четирима шофьори, извършващи превози без лиценз с личните си автомобили, които не са обозначени като таксиметрови. Хватките са станали около големи търговски центрове в София. На четирите замесени автомобила са свалени регистрационните номера на място. Те са спрени от движение за 12 месеца, а на шофьорите са отнети шофьорските книжки. Според легалния бранш около една трета от превозите в София и големите градове се осъществяват през мобилни приложения от превозвачи без лиценз.

Погнаха такситата копърки

Във всичките случаи е ставало дума за водачи, предлагащи превоз в мобилното приложение, което в момента заема нишата. То пък от своя страна е известно като „руския Убер“, тъй като в продължение на години бе основното на пазара, след като българският съд забрани световноизвестната платформа за споделено пътуване, а компанията избра да се съобрази с решението и се оттегли от България.

Една от последните моди в нерегламентираните превози в София и големите градове е ползването на елколи под наем за целта, разказаха от легалния таксиметров бранш. Става дума за наемане на елавтомобил от широкоизвестна платформа през мобилно приложение.

От бранша са изготвили проект за промени, които ще бъдат за пореден път предложени на депутатите от 51-то народно събрание след конституирането му. Едните проектопромени касаят Наказателния кодекс. Сега в него е записано, че нерегламентиран превоз има само, когато водачът го упражнява „по занятие“. Това възпрепятства наказанията, защото изисква лицето да бъде хващано да вози пътници без лиценз многократно. Друга поправка пък е предвидена в Закона за автомобилните превози, чрез която ще се ударят приложенията платформи за връзка между нелегални превозвачи и клиенти.

Таксиджии искат вдигане на тарифите заради увеличени разходи за „Гражданска отговорност“. По данни на бранша застрахователите масово са вдигнали цените за таксиметрови автомобили, като надценката над ставката за обикновен автомобил варира от 50% до 500% според застрахователя. Браншът обаче е разделен по въпроса, тъй като по закон основанията за вдигане на максималните и минималните тарифи е в правомощията на общинските съвети и се базират на основен показател инфлацията за периода.

Водещи новини

Още новини