ЕС бори кризата с малките предприятия

share

Европейските малки и средни предприятия (МСП) би трябвало се възползват по-добре от бързоразвиващите се нови пазари като Китай, Индия, Русия или региони като Югоизточна Азия и Латинска Америка.

Това е ключовият въпрос, свързан с преодоляване на кризата, разгледан в представеното днес съобщение на Европейската комисия : „Малък бизнес, голям свят — ново партньорство за подпомагане на МСП да се възползват от глобални възможности“, съобщиха от пресслужбата на ЕК.

Само 13 % от европейските МСП извършват международна дейност извън ЕС чрез търговия, инвестиции или други форми на сътрудничество с чуждестранни партньори. Поради това Комисията има за цел да установи по-съгласувана и ефективна стратегия на ЕС за подпомагане на МСП на международните пазари. Това може да бъде постигнато чрез засилване на услугите за подкрепа на бизнеса, като се подобрява координацията и усвояването на наличните ресурси, в това число мрежата „Enterprise Europe Network“. По този начин МСП биха имали по-добър достъп до съответната информация и съдействие в опитите си да проникнат на нови пазари и да намерят подходящи местни партньори.

Заместник-председателят на Европейската комисия Антонио Таяни, отговарящ за промишлеността и предприемачеството, заяви: „Големите пазари със силен ръст извън ЕС предлагат значителни възможности за малките предприятия в ЕС. МСП са основната икономическа сила на Европа. Да им се помогне да разгърнат по-добре потенциала си на глобалната сцена, е ключов приоритет в насърчаването на растежа и създаването на заетост.“

МСП се натъкват на различни пречки пред използване на възможностите на световния пазар, и не на последно място, когато става въпрос за достъп до информация за пазара, откриване на потенциални клиенти и намиране на правилните партньори. Наред с това те са изправени пред по-сложни проблеми като спазване на чуждестранни закони, като например задължителни норми на договорното право, митнически правила, технически разпоредби и стандарти, управление на трансфера на технологии и защита на правата на интелектуалната или индустриалната собственост. При справянето с тези предизвикателства МСП обикновено не разполагат в достатъчна степен с необходимия експертен опит и финансови или човешки ресурси в сравнение с по-големите предприятия.
23-те милиона МСП в Европа осигуряват две трети от работните места в частния сектор, като около 80 % от новите работни места, разкрити през последните пет години, са били създадени от МСП. Сектори като машиностроене и оборудване или производство на химикали в Бразилия или енергия в Индия вече позволиха на дружества в ЕС да постигнат значителни резултати и определено могат да се дадат още много други примери. За да се проправи пътя за предприятията, Европа трябва да засили процеса им на интернационализация и да осигури необходимата подкрепа на МСП при излизане на световните пазари.
 

Водещи новини

Още новини