Малкият интерактивен робот на име Орбит е създаден от експерти от университета „Loughborough“, за да помага на деца с разстройства от аутистичния спектър да развият социалните си умения чрез разказване на истории, физическо взаимодействие и визуална комуникация.
Орбит може не само да играе и слуша. Той разбира емоциите на събеседника си.
Изобретението с размер на човешка длан се усмихва и моли да натиснат копче, което се намира на гърба му. Ако бъде натиснато внимателно, ще се усмихне широко. Ако обаче човек използва груба сила, ще се натъжи и ще каже: „О, натисна ме силно. Орбит е тъжен и се нуждае от разведряване. Погъделичкай ме по коремчето, може пък да помогне.“
Целта на екипа, създал машината, е да помогне на децата с разстройства от аутистичния спектър (РАС) да разпознават чуждите и своите емоции и да общуват с околните.
Създателят на робота страда от разстройство от аутистичния спектър
Роботът е дело на Бен Пауъл, който също страда от РАС и знае колко трудно и плашещо е да ти се налага да се срещаш и разговаряш с хората.
Той пояснява: „В повечето случаи малчуганите с РАС не умеят да комуникират, защото не могат да направят разлика между онова, което те казват и чувстват и не разпознават емоциите. При мен беше точно така. Затова искат да създам продукт, който да ги улесни.“
Терапиите с речеви специалисти могат да бъдат много полезни, но те, както и други роботи, създадени по-рано, за да се използват в училищата, са твърде скъпи алтернативи.
Бен добре разбира колко силна е нуждата от помощник, който обаче да не е недостъпен за обикновените хора. Орбит е проектът, с който младежът ще завърши своето обучение в университета.
Орбит изразява емоции чрез гримаси и думи
Докато разказва истории, машината прави гримаси, за да изрази съответната емоция. Тя поощрява детето да я докосне и реагира на неприемливото за обществото поведение с вербални и визуални знаци.
„На първо място Орбит е разказвач на истории. Това негово умение е изключително полезно, тъй като обикновено децата с разстройства от аутистичния спектър разчитат на думи, които описват самата емоция. Роботът разказва и в същото време променя изражението си, за да ги улесни“, допълва студентът.
Роботът поощрява децата да общуват с него вербално и визуално
Втората функция на неговото изобретение е да подтиква събеседника към вербална и визуална комуникация. Предимството на Орбит е, че не е просто машина. Той има идентичност. Така малчуганите могат да се сближат по-бързо с него и да се научат да изпитват емпатия.
Взаимодействайки с робота, децата постепенно създават причинно-следствени връзки и запомнят как техните действия са накарали да се чувства Орбит. Ако например натиснат копчето на гърба му твърде силно, той изглежда тъжен или уплашен.
Бен Пауъл създава функционален прототип, който има функция да разпознава гласове, сензор за допир в предната част и резистор, чувствителен на сила, монтиран на гърба. Младият мъж е решен да продължи да усъвършенства робота, за да повиши увереността на децата с разстройства от аутистичния спектър.
Той не крие надеждата си, че общуването с Орбит би могло да накара поне част от тях да говорят повече. Ако това се случи, ще бъде много по-лесно да започнат да взаимодействат по-активно и със своите връстници, което пък е предпоставка за създаване на приятелства.
Източник: Meet Orbit, the Interactive Robot That Looks to Help Children With Autism Spectrum Disorders Develop Social Skills: https://neurosciencenews.com/asd-orbit-social-robot-21497/