Американските власти одобриха безопасността на космическия кораб „Старшип“ на „Спейс Екс“

pixabay
share

Федералното управление за гражданска авиация (FAA) на САЩ се е подписало за одобрение на безопасността на най-големия в историята космически кораб „Старшип“ на компанията на Илон Мъск, след като първоначалният опит за изстрелване в орбита през април завърши с експлозия над Мексиканския залив, съобщава БТА.

Компанията „Спейс Екс“ обаче все още чака резултатите за актуализираното екологично въздействие на новите си комбинирани ракети „Старшип“ и „Супер хеви“.

При изстрелването на 20 април ракетата произведе повече от 80 000 тона тяга, която разруши голяма част от стартовата площадка в съоръжението „Старбейс“ на „Спейс Екс“ в Бока Чика, Тексас. И макар че успя да изкара няколко минути в полет, втората степен на „Старшип“ не успя да се отдели от ускорителя „Супер хеви“ и екипите се опитаха да активират системата за прекратяване на полета, но ракетата не се взриви веднага по команда.

Съдят SpaceX за дискриминация

Опитът за орбитално изстрелване беше определен като „нещастен случай“ от FAA и мисията беше спряна, докато тече разследването, ръководено от „Спейс Екс“.

FAA извърши окончателния преглед на разследването през август и официално закри процедурата през септември, като в окончателния доклад бяха изброени „63 коригиращи действия, които „Спейс Екс“ трябва да предприеме, за да предотврати повторното възникване на злополука“.

Във вторник FAA заяви, че е приключило частта за преглед на безопасността при оценката на следващия лиценз за изстрелване.

„Прегледът на безопасността е насочен към въпроси, които засягат общественото здраве и безопасността на имуществото“, заявява FAA в съобщение за пресата. „Той се състои от оценка на организацията за безопасност на заявителя, процесите за безопасност на системата, анализа на безопасността на полетите и количествените критерии за риска при изстрелване, връщане в атмосферата и унищожаване на превозното средство“, се казва в съобщението.

Няма обаче да бъде издаден лиценз, докато не приключи екологичният преглед на FAA, който се извършва с помощта на Службата за рибни ресурси и дива природа на САЩ за изготвяне на актуализирана биологична оценка съгласно Закона за застрашените видове, заявиха властите.

Междувременно „Спейс Екс“ подготви следващата си ракета в „Старбейс“, преминавайки през генерална репетиция миналата седмица, по време на която екипите заредиха комбинирания космически кораб с повече от 10 милиона килограма ракетно гориво.

„Превозното средство е готово за втория изпитателен полет на напълно интегрирания „Старшип“, в очакване на регулаторното одобрение“, се казва в съобщение на компанията на Мъск в социалните медии.

Планът на предстоящия полет предвижда ракетната система да достигне космоса и да направи около 2/3 обиколка около Земята. Ракетата-носител „Супер хеви“ е предвидена за твърдо кацане в Мексиканския залив след отделянето си, докато корабът „Старшип“ е предвидена за твърдо кацане във вода близо до Хаваите. Системата е проектирана да се използва многократно, като и ускорителят, и корабът „Старшип“ могат да извършват вертикални кацания.

НАСА очаква „Старшип“ на „Спейс Екс“, за да може да продължи напред с бъдещите си мисии „Артемида“, свързани с кацане на хора на Луната. Целта на „Артемида 3“, която понастоящем е планирана за декември 2025 г., е да изпрати отново хора, включително първата жена, на лунната повърхност за първи път след края на програмата „Аполо“ през 1972 г.

Водещи новини

Още новини