Федералното управление за гражданска авиация (FAA) на САЩ се е подписало за одобрение на безопасността на най-големия в историята космически кораб „Старшип“ на компанията на Илон Мъск, след като първоначалният опит за изстрелване в орбита през април завърши с експлозия над Мексиканския залив, съобщава БТА.
Компанията „Спейс Екс“ обаче все още чака резултатите за актуализираното екологично въздействие на новите си комбинирани ракети „Старшип“ и „Супер хеви“.
При изстрелването на 20 април ракетата произведе повече от 80 000 тона тяга, която разруши голяма част от стартовата площадка в съоръжението „Старбейс“ на „Спейс Екс“ в Бока Чика, Тексас. И макар че успя да изкара няколко минути в полет, втората степен на „Старшип“ не успя да се отдели от ускорителя „Супер хеви“ и екипите се опитаха да активират системата за прекратяване на полета, но ракетата не се взриви веднага по команда.
Опитът за орбитално изстрелване беше определен като „нещастен случай“ от FAA и мисията беше спряна, докато тече разследването, ръководено от „Спейс Екс“.
FAA извърши окончателния преглед на разследването през август и официално закри процедурата през септември, като в окончателния доклад бяха изброени „63 коригиращи действия, които „Спейс Екс“ трябва да предприеме, за да предотврати повторното възникване на злополука“.
Във вторник FAA заяви, че е приключило частта за преглед на безопасността при оценката на следващия лиценз за изстрелване.
„Прегледът на безопасността е насочен към въпроси, които засягат общественото здраве и безопасността на имуществото“, заявява FAA в съобщение за пресата. „Той се състои от оценка на организацията за безопасност на заявителя, процесите за безопасност на системата, анализа на безопасността на полетите и количествените критерии за риска при изстрелване, връщане в атмосферата и унищожаване на превозното средство“, се казва в съобщението.
Няма обаче да бъде издаден лиценз, докато не приключи екологичният преглед на FAA, който се извършва с помощта на Службата за рибни ресурси и дива природа на САЩ за изготвяне на актуализирана биологична оценка съгласно Закона за застрашените видове, заявиха властите.
Междувременно „Спейс Екс“ подготви следващата си ракета в „Старбейс“, преминавайки през генерална репетиция миналата седмица, по време на която екипите заредиха комбинирания космически кораб с повече от 10 милиона килограма ракетно гориво.
„Превозното средство е готово за втория изпитателен полет на напълно интегрирания „Старшип“, в очакване на регулаторното одобрение“, се казва в съобщение на компанията на Мъск в социалните медии.
Планът на предстоящия полет предвижда ракетната система да достигне космоса и да направи около 2/3 обиколка около Земята. Ракетата-носител „Супер хеви“ е предвидена за твърдо кацане в Мексиканския залив след отделянето си, докато корабът „Старшип“ е предвидена за твърдо кацане във вода близо до Хаваите. Системата е проектирана да се използва многократно, като и ускорителят, и корабът „Старшип“ могат да извършват вертикални кацания.
НАСА очаква „Старшип“ на „Спейс Екс“, за да може да продължи напред с бъдещите си мисии „Артемида“, свързани с кацане на хора на Луната. Целта на „Артемида 3“, която понастоящем е планирана за декември 2025 г., е да изпрати отново хора, включително първата жена, на лунната повърхност за първи път след края на програмата „Аполо“ през 1972 г.