Защо голяма част от днешните деца се интересуват повече от Космоса и програмирането?
"Децата живеят в едно прекрасно време, в което цялата информация, събрана от човечеството, е буквално в техния заден джоб. Технологиите, които в моето детство бяха космически, днес са техните залъгалки. Те имат възможност да се възползват от тях по нов, уникален начин, стига да ги разбират, да могат да ги владеят", каза съоснователят на Академия "Никола Тесла" д-р Валентина Иванова в специалния мултиплатформен проект на Bulgaria ON AIR - "Бъдещето: Образование".
По думите ѝ образователната ни система не е готова за свят, в който не тя ни предоставя отговорите, а отговорите ги има извън училище. "Голямото предизвикателство как ние, техните родители, учители, да ги насочим така, че те се възползват от света, в който живеят", допълни тя.
"Децата се раждат в тази среда, за тях нововъведение, което за нас е стрес, е чудесна нова перспектива, възможност да експериментират. Появява се дупка между поколенията, неразбирателство. За първи път новите могат по определени критерии да знаят повече от предишните, но това е само шанс да намерим начин да общуваме заедно. На училището му е трудно, затова се появяват алтернативни образователни институции. Там ние да се опитваме да посрещнем тази нова нужда, която системата няма сили да посрещне", подчерта д-р Иванова в ефира на Bulgaria ON AIR.
Според нея образованието трябва да насърчава децата да търсят отговорите във сферата, в която искат да се развиват: "Отговорите са им в джоба. В това море те трябва да се научат да плуват, да стъпят върху технологията, да я превърнат в инструмент, чрез който могат да създадат нещо ново."
"Децата в момента са изкушени да си пишат домашното с ChatGPT и да симулират знания, стъпвайки върху тези на изкуствения интелект. Учителите не са готови да оценяват това. Балансът идва, когато кажем на децата, че трябва да по-добри от изкуствения интелект, той ни слага нова летва, която трябва да прескочим, затова трябва да научим децата да се отнасят критично към технологиите, да им намират грешките", обясни д-р Иванова.
"Технологиите ни позволяват да живеем по-добре, ако сме достатъчно изобретателни, да намерим начин да ги превърнем в полезно действие. Децата са много по-отворени към промяната, те експериментират спокойно с изкуствения интелект. За да кажеш, че той не знае, трябва ти да знаеш и това не е лесно. Образователната система се развива по-бавно от децата, от света, в който живеем", уточни тя.