Изхвърлени парчета бетон, огънат метал, издълбани в земята кратери... Силата на първото излитане на новата ракета "Старшип" на "Спейс Екс" - най-голямата и най-мощната в света, повреди сериозно стартовата площадка в Тексас, предаде Франс прес.
Възстановяването на причинените щети вероятно ще отнеме няколко месеца. По този начин повредите могат да забавят следващите тестови полети и следователно разработването на ракетата, на която НАСА разчита да изпрати астронавти обратно на Луната, пише БТА.
Преди тестовия полет в четвъртък единственото желание на шефа на "Спейс Екс" Илон Мъск беше "да не разрушим стартовата площадка". Мъск се опасяваше, че ракетата ще се взриви още преди да се е отлепила от земята, което в крайна сметка се случи след четири минути полет над морето.
Изглежда обаче компанията е подценила щетите, които едно излитане на този 120-метров гигант може да причини.
Гигантската стартова кула все пак устоява. Огромната основа, върху която лежи превозното средство (стартова маса), също е все още там, дори и да е повредена.
Под нея обаче е изкопан дълбок кратер, според снимки, публикувани от специалисти в социалните мрежи.
Наоколо цари пустинен пейзаж, отбелязва фотограф на Франс прес. По време на изстрелването дъжд от отломки е катапултирал в близкото море, показва видеоклип на "Спейс Екс". Облакът от прах е достигнал до малък град на няколко километра, съобщават местни медии.
"Радиусът на пораженията и неприятностите вероятно е бил по-голям, отколкото някой е очаквал", казва Оливие де Уек, професор в катедрата по аеронавтика и астронавтика на Масачузетския технологичен институт.
"Основните щети на стартовата площадка са отдолу, където пламъците от двигателите атакуват земята", обяснява Де Уек. Няколко негови бивши студенти работят за "Спейс Екс". "Издълбаният кратер ще трябва да бъде запълнен и ремонтиран, а това със сигурност ще отнеме няколко месеца".
Стартовата площадка на "Старшип" не изглежда да е оборудвана с две специфични съоръжения, които обикновено се използват за тежки ракети-носители. Изграждането им обаче е изключително скъпо, особено след като те трябва да бъдат приспособени към размера на ракетата - непропорционално в случая на "Старшип".
След теста Илон Мъск обясни, че компанията е започнала да изгражда "стоманена плоча с водно охлаждане", която да бъде поставена под основата на ракетата, но в крайна сметка не е била готова навреме.
Компанията "погрешно" е смятала, че стартовата площадка ще издържи теста, призна той, добавяйки, че ново изстрелване вероятно ще бъде възможно "след един или два месеца".
Подобна стоманена плоча "би имала смисъл, мисля, че би работила", казва Филип Мецгер, бивш служител на НАСА, който е работил по физиката на стартовата площадка. Напояването й с вода би предотвратило "разтопяването" й, обясни той.
Според учения от университета на Централна Флорида проектирането на стартова площадка е също толкова сложно, колкото и разработването на ракета.
Новата мегаракета на НАСА, Ес Ел Ес (Спейс Лонч Систъм), която излетя за първи път през ноември от Флорида, също е причинила повреди, включително на кулата за изстрелване.
Преди да може да полети отново, освен укрепването на стартовата си площадка, "Спейс Екс" ще трябва да определи причината за проблемите, възникнали по време на полета. Няколко двигателя не проработиха, а двете степени на ракетната система не се разделиха по план. Това принуди компанията да активира команда за самоунищожение.
Накрая ще е необходимо да бъде убедено Федералното управление за авиация (FAA) на САЩ да разреши повторното изстрелване на "Старшип", отбеляза Оливие де Уек. Регулаторният орган потвърди, че никой не е пострадал по време на теста в четвъртък, и каза, че наблюдава разследването на експлозията.
Противно на интуицията, този първи тест остава "по-скоро успех, отколкото провал", според Де Уек. "Спейс Екс успя да развие тези невероятни възможности, защото е готова да поема рискове и да счупи нещо, но от това научава и уроци".