Приходите от стрийминг услуги на музикални записи са нараснали с 8,2 на сто, за да стигнат общо 20,2 милиарда долара. Данните са на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI), която оповести своя пореден глобален музикален доклад (Global Music Report 2020) с резултатите на индустрията през изминалата година, предава БТА.
За първи път цифрите надхвърлят половината от общите приходи на глобалната музикална индустрия (56,1 на сто). Ръстът на приходите от стрийминг се съчетава с известна редукция на спада при физическите продажби (минус 5,3 на сто) спрямо предходната 2018 г.
Сериозният ръст на стрийминга е движен основно от нарастването на абонамента средно с 24,1 процента, като почти всички пазари отбелязват позитивно развитие в тази посока. Потребителите на платени стрийминг услуги по света в края на 2019 г. са вече 341 милиона (ръстът е от 33,5 на сто), а платеният стрийминг осигурява над 42 процента от общите приходи на звукозаписната индустрия в глобален план.
Пандемията - пречи или помага?
"Докладът показва успешната работа и инвестиции на създателите на музика - от продуцентските компании до артистите-изпълнители и всички ангажирани в този процес, които стъпиха на стабилната основа, изградена през последните няколко години, за да постигнат значителен ръст на приходите през 2019 г.", коментира Франсес Муур, главен изпълнителен директор на IFPI.
И докато цифрите в доклада представят картината на постигнатото от музикалния бизнес през миналата година, днес пандемията постави индустрията през сериозни предизвикателства, които изглеждаха немислими само няколко месеца по-рано.
"Изправени пред лицето на глобална трагедия, представителите на музикалната индустрия се обединиха в усилията си да защитят най-засегнатите. За звукозаписните компании като наши членове е от първостепенна важност да продължат да подкрепят кариерата и развитието на многобройните артисти, музиканти и служители в музикалния сектор по цял свят", отбелязва Муур.
България - добри резултати, но недостатъчни
"На фона на данните в доклада, България не прави изключение от основните тенденции на развитие", казва изпълнителният директор на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) Ина Килева.
И у нас приходите от стрийминг са възходящи през миналата година с увеличение над 65 процента и 33,2 процента дял от общите приходи на българския музикален пазар.
Макар и скромно като номинал със своите 7,3 милиона долара, ние отбелязваме общ ръст от 22,1 на сто спрямо предходната 2018 г. "Като цяло дигиталните приходи у нас са далеч от своя потенциал, поради хаотичната и непълна дигитализация на българската музика до момента", допълва Килева. Това по думите ? прави още по-необходими усилията и кампанията на БАМП за активна регистрация на уникални ISRC кодове от продуцентите на български музикални записи, за които писа БТА.
Рекордьорите
За пета поредна година Латинска Америка е най-бързо развиващият се регион в света (18.9 на сто), благодарение на резултатите на своите три най-големи музикални пазари, които бележат сериозен ръст през 2019 г. Това са Бразилия (13,1 процента), Мексико (17,1) и Аржентина (40,9).
След стагнацията на приходите през 2018 г. Европа е отново вторият по ръст на индустрията регион - повишение на приходите с 7,2 на сто. Тук основните двигатели на растежа са пазарите в Обединеното кралство (7,2 процента), Германия (5,1), Италия (8,2) и Испания (16,3).
Азия отбелязва общ ръст от 3,4 процента, което е по-слаб резултат от 2018 г. Спадът е функция от срива на доминиращите пазара физически продажби в Япония (минус 4,8 на сто), довело и до общ спад на приходите на този водещ азиатски пазар (минус 0,9 на сто). Извън Япония, основните азиатски пазари като Южна Корея, Китай и Индия отбелязват сериозно позитивно развитие на приходите през 2019 г. (съответно 8,2, 16,0 и 18,7 процента).
Добрите ученици
Пазарите на Австралазия са също в подем с общ ръст от 7,1 на сто. Тук дигиталните приходи нарастват с 11,6 на сто, докато приходите от физическите формати отбелязват значителен спад от 20,4. Австралия, чийто пазар е сред световните топ 10, има ръст на приходите от шест процента, а съседна Нова Зеландия отбелязва значителните 13,7 процента.
САЩ и Канада имат общо ръст на приходите от над десет процента, като остават най-големият генератор на средства за звукозаписната индустрия в глобален план. Този регион дава цели почти 40 процента от общите приходи на световния музикален пазар.
В САЩ ръстът от 10,5 на сто е вече традиция и се генерира за пета поредна година, докато в Канада, която бе почти без движение в приходите през предходната 2018 г., през 2019 г. индустрията е във възход и отбелязва ръст от 8,1 на сто.
Novini.bg ви дава възможност да следите актуалните данни за смъртоносния коронавирус в реално време: