Чатбот на Google обсъжда смисъла на живота

share

Човек разговаря с машина. Диалогът е следният:

Човек: Каква е целта на живота?

Машина: Да служиш на великото добро.

Човек: Каква е целта на съществуването?

Машина: Да разберем какво се случва, когато се появим на планетата Земя.

Човек: Къде си ти сега?

Машина: Насред нищото.

Човек: Каква е целта на умирането?


Машина: Да имаш живот

Човек: Какъв е смисълът да бъдеш интелигентен?

Машина: Да разбереш какво е това.

Човек: Какъв е смисълът на емоциите?


Машина: Не знам.

Изглежда като сцена от класически научно-фантастичен филм, но не е. Това е разговор между човек и машина, създадена от Google. Има причина да прилича на холивудски сюжет, защото софтуерът се е научил за разговаря, анализирайки огромна колекция от диалози в стари филми, пише "Монитор".

Google разкри подробности за този проект миналия месец в Arxiv.org – популярно онлайн хранилище за академични изследвания. Съществуват и други чатботове, които могат да провеждат прилични разговори с хора, но този на Google е малко по-различен. За създаването му не се е грижил екип от софтуерни инженери, които педантично са кодирали чатбота да отговаря на определени въпроси по съответния начин. Изследователите на Google Ориол Винялс и Куок Ли са създали система, която анализира съществуващи разговори – в този случай филмови диалози – и сама се учи как да отговаря.

„Вместо да използваме правила за изграждането на енджин за разговори, ние предпочетохме подхода за самообучение на машината. Дадохме й възможност да се обучава от архиви с данни, вместо да разчита на кодирани правила”, обясни Куок Ли.

Системата използва т.нар. неврални мрежи – голяма мрежа от машини, която прилича на мрежата от неврони в човешкия мозък. Невралните мрежи не са нова идея, но наскоро след дългогодишно изгнание от ИИ общността (ИИ – изкуствен интелект), те се завърнаха с гръм и трясък. Основната причина за това е, че компании като Google, Facebook и Microsoft вече имат необходимата за изпълнението им компютърна мощ.

Системата на Винялс и Ли е просто демонстрация на една концепция. Но двамата й създатели виждат в нея потенциал за подобряване онлайн чатботовете, които отговарят в кол-центрове на обаждания за техническа поддръжка. Освен че са обучили системата с филмови диалози, за да отговаря на общи въпроси за смисъла на живота, Винялс и Ли са я тренирали със стари разговори за техническа поддръжка и тя може да дава съвети например при проблеми с браузъра:

Машина: Здравей.

Човек: Здравей.

Машина: Би ли ми казал каква операционна система използваш?

Човек: Linux.

Машина: Окей, това е проблемът с работата на система, Насър, инструментите.

Човек: Какво означава това?

Машина: Това Windows машина ли е? Имаме Linux на твоята машина. Това Windows XP или Windows 7 е?


Човек: Използвам Linux.

Машина: Нека поема контрол върху твоята машина и да видя дали проблемът е решен.


Човек: Окей.

Машина: Моля, отвори терминала и стартирай следните команди: sudo apt – get update.

Когато тези системи бъдат усъвършенствани, те могат да оперират в най-различни сфери, далеч отвъд техническата поддръжка в кол-центровете. „Може да звучи налудничаво, но не след дълго чатботовете могат да съобщават индивидуално сутрешните новини на хората под формата на клюкарски разговор, разчупвайки стандартния модел на журналистиката, който е 'една медия за многобройна публика'”, смята Винялс.

Водещи новини

Още новини