5 млрд. лв. оборот в онлайн търговията у нас

share

Над 925 000 българи са пазарували онлайн през миналата година, сочат данни на националната статистика. За последните две години броят им почти се удвоил, тъй като през 2012 г. те са били 520 000 души, пише "24 часа".

5 млрд. лева е достигнал оборотът на електронна търговия в България през миналата година. В сумата са включени продажбите на едро и дребно. За сравнение през 2013 г. оборотът е бил 2,2 млрд. За времето, откакто в България се води официална статистика за електронната търговия, сумата е нараснала повече от внушително - през 2006 година тя е била 543 млн. лева.

Стоките, които българите пазаруват по интернет, основно са дрехи и спортни стоки. След това се нареждат стоките за дома, пътуванията и хотелските резервации, електронно оборудване и покупките на билети за различни развлекателни събития.

Хората, които живеят в големите градове, най-често са пазарували онлайн - те са над половината от общия брой. Статистиката показва, че над 2/3 от покупките са направени от сайтове на продавачи, които са регистрирани в България. Хората обаче все още нямат доверие на плащанията онлайн. 60,2% са платили за доставките в брой, чрез банков превод, пощенски запис. През интернет чрез кредитна или дебитна карта са платили 33,4%.

Пазаруването по интернет носи добър бизнес за куриерските фирми. 3 пъти са се увеличили входящите международни пратки през мрежата на “Български пощи” от 2011 г. насам, съобщиха от компанията. Те са основно от Китай, Сингапур, Тайланд, Германия и Англия. Увеличението се дължи основно на електронната търговия. Най-много доставки от пазаруване по интернет има покрай коледните и новогодишните празници. От пощите посочват, че тогава има ръст от 40% на вдходящите пратки и 25 на сто на изходящите.

Подобно е положението и при куриерски фирми. От “Еконт” посочват, че през декември делът на доставките от онлайн пазаруване е бил 36,13% от общия. Клиентите на компанията пазарували основно от английски сайтове. След това били поръчките от Китай, САЩ, Германия и държави от еврозоната.

Най-често купуваните стоки били дрехи, обувки, авточасти, техника, книги, телефони и аксесоари, козметика и парфюми, обзавеждане.

Делът на пратките от онлайн пазаруване се увеличава средно със 7% месечно, заявиха от “Тип топ куриер”. Най-често доставките били от Китай, Германия, САЩ, Италия, Румъния. Стоките, които основно се купували, са електронна техника, книги, стоки втора употреба, авточасти, облекло и обувки, хранителни добавки.

Развитието на куриерския бизнес води да увеличено търсене и на складове. В София например наемната цена се е увеличила от 3,5 на 3,75 евро/кв. м месечно заради недостатъчното предлагане на качествени имоти. Празните складове били едва 2,4%.

Във Великобритания, Германия и Франция през последните 5 г. пък всеки 1 млрд. евро от онлайн продажби довели до търсене на около 72 000 кв. м складове.

Водещи новини

Още новини