Нови правила за автомобилните гуми в Европейския съюз. Предвижда се удължаване на живота им и по-голяма сигурност и устойчивост на околната среда.
Според новия регламент тестът за спиране на мокра настилка, който се прилага за новите гуми, ще може да се ползва и като оценка за безопасността на старите, като се спазва законовата граница от 1,6 мм дълбочина на протектора.
Така дори когато са износени до минималните допустими стойности, гумите ще трябва да отговарят на същите стандарти за ефективност като новите.
Според оценките на един от световните производители сега 400 милиона гуми годишно се сменят предсрочно. Новият регламент би довел до намаляване на търсенето на гуми и редуциране на 6,6 млн. тона въглеродни емисии в Европа.
Ивайло Мартинов сменя гумите на колата си на 4 години. Скептичен е, че с новите правила, ако гумите имат по-дълъг живот, разходите му ще намалеят значително.
„Услугата си е услуга, инфлацията си е инфлация - след 5 години може да се повиши услугата драстично спрямо момента“, казва мъжът.
В автосервиз в столицата отчитат, че хората сменят гумите си чак след като се износят драстично.
Новият регламент на Евросъюза въвежда тест за спиране на мокра настилка, който оценява разстоянието, необходимо за намаляване на скоростта от 80 до 20 км/ч. Изпитването обикновено се прилага за нови гуми, но сега може да се ползва и като оценка за безопасността на износени до границата от 1,6 мм дълбочина на протектора.
Според икономисти това ще даде възможност да сменяме гумите си по-рядко, но няма да има драстичен ефект върху домакинските бюджети.
„Редица регламенти на ЕС представляват скрит протекционизъм - те се опитват да насочат европейските потребители към по-високо качество европейски стоки вместо да се ползват да кажем азиатски“, обясни пред БТВ икономистът Стоян Панчев.
Сега гумите от средния клас за най-масовите автомобили у нас струват близо 100 лева, а цената на услугата за смяна е средно между 15 и 25 лева на гума.