Европейският съюз въвежда куп системи, които ще бъдат задължителни за всички нови превозни средства, произведени от 7 юли 2024 г. Общият регламент за безопасност на ЕС II (GSR II) ще постави началото на нова ера на безопасността на превозните средства. Всички нови возила по пътищата на ЕС трябва да отговарят на по-голямата част от общия регламент за безопасност II.
Те включват при леките автомобили наличие на черна кутия, система за следене на налягането в гумите, круиз контрол, система за предупреждение за умора и камера за заден ход. Така регламентът на ЕС предвижда камерите за заден ход и задните сензори да бъдат задължителни в автомобилите от юли 2024 г.
Новите коли трябва да имат и системи за предупреждение за умора и подготовка за инсталиране на Аlcolock, която няма да позволява на водачите да шофират в нетрезво състояние. Засега устройствата за наличие на алкохол се разглеждат отделно от всяко национално законодателство и по-скоро са пожелателни, пише 24 часа.
Общата система за предупреждение за сънливост и внимание на водача (DDAW) следи поведението на човека зад волана за признаци на умора или разсейване. Технологията предупреждава водачите да правят почивки, като би трябвало да се справи с една от основните причини за пътни инциденти.
Според Европейската комисия задължителните системи за подпомагане на водача по европейските пътища могат да спасят около 25 000 живота и да предотвратят най-малко 140 000 сериозни наранявания до 2038 г.
Усъвършенствана система за аварийно спиране (AEBS) засича потенциални сблъсъци с автомобили, пешеходци и велосипедисти и при необходимост активира спирачната система. Решенията на AEBS използват усъвършенствани сензори и алгоритми за идентифициране на опасности, предотвратяване на катастрофи и подобряване на пътната безопасност.
Технологията за аварийно поддържане на лентата (ELKS) оставя превозните средства в рамките на тяхната лента или границите на шосето, като предоставя коригиращи насочвания, когато е необходимо.
ELKS е базирана на камери за наблюдение на маркировката на платното и предотвратяване на неволно напускане.
Термините “сигнал за авариен стоп” и “светлина за авариен стоп” често се използват за една и съща функция - ESS. При нея се активират аварийни светлини с висок интензитет по време на внезапно спиране и показва на другите участници в движението отзад, че внезапно намалява или спира рязко. Тази система помага за предотвратяване на удари отзад.
Всички нови автомобили, продавани в ЕС, ще трябва да бъдат оборудвани с технология за предупреждение за скорост. Пасивната система се нарича ISA и означава Intelligent Speed Assist. Чрез нея водачите ще бъдат предупреждавани за превишаване на ограничението на скоростта чрез излъчване на звукови или визуални сигнали. Въпреки че системата е задължителна за нови автомобили от 7 юли, всеки производител е свободен да излезе със собствено решение за внедряване на тази система.
Така освен звукови или визуални предупреждения производителите ще могат да внедрят технология, която прави педала на газта по-твърд при превишаване на ограничението на скоростта.
Все пак шофьорите ще могат да деактивират ограничителя. Дори когато е активирана, системата не ограничава скоростта на автомобила, а само предупреждава водача за превишаване на разрешената скорост. Поне засега.
Асистентът все още може да бъде игнориран или напълно изключен по време на шофиране. Той се активира отново при всяко ново рестартиране на двигателя.
Също така от 7 юли всички новорегистрирани автомобили трябва да бъдат оборудвани с т. нар. Event Data Recorder (EDR). Но какво точно е записващо устройство за данни за събития и кой има право да преглежда тези данни?
Те съществуват в самолетите от дълго време с добре познатите ни “черни кутии”. Това е устройство, което съхранява данни, които могат да бъдат разчетени за изясняване на ситуацията в случай на авария. Този регистратор на данни за събития е направен задължителен от Европейския съюз и е едно от многото оръжия, използвани за намаляване на броя на смъртните случаи на пътя в ЕС.
Важно е да се знае, че ако купувате употребявана кола, не е необходимо да инсталирате черна кутия.
Черната кутия в колите е електронно устройство, което записва определени данни в превозното средство преди, по време и след произшествие и може да помогне при анализа на катастрофата.
По принцип съхранената информация принадлежи на водача или собственика на автомобила. Теоретично обаче EDR данните може да бъдат прегледани и по време на посещения в сервиз или технически прегледи Устройството постоянно записва данни като позицията и скоростта на автомобила и регистрира активирането на системата за подпомагане на шофирането. Черната кутия не може да бъде деактивирана, тъй като е сложна система с много сензори, която се инсталира като стандартно оборудване. Кутията дори не може да бъде монтирана допълнително в автомобила.
Записвачът, който най-често се монтира в блока за управление на въздушните възглавници, има достъп до всички данни за шофиране. Данните, които се съхраняват, са скоростта на движение, позицията на педала на газта, скоростта на двигателя, активността на ABS и контролът на стабилността, както и ъгълът на завиване. В случай на злополука се записват, наред с други неща, промените в надлъжната и страничната скорост, състоянието на предпазните колани на водача и пътника отпред, предупредителната лампа на въздушните възглавници и времето, през което те са се отворили.
Според немския ADAC записващото устройство записва постоянно всички данни за шофиране, но те се съхраняват само ако действително се случи инцидент
Черната кутия съхранява само пет секунди преди катастрофата и 300 милисекунди след това. Задължението на изискването за EDR се прилага за леки автомобили, които попадат в така наречения клас M1 и предлагат място за максимум осем пътнически места в допълнение към седалката на водача. Търговските превозни средства, категоризирани в клас N1, включително пикапи и микробуси с тегло не повече от 3500 килограма, също трябва да бъдат оборудвани с EDR.
Освен това леките автомобили и лекотоварните превозни средства трябва да бъдат проектирани и конструирани така, че да осигуряват разширена зона за защита от удар на главата с цел подобряване на защитата на участниците в движението (например пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти) и намаляване на техните потенциални наранявания в случай на сблъсък.
За автобуси и тежкотоварни превозни средства задължителното инсталиране на системи за безопасност се простира отвъд изискванията на GSR II за леките автомобили и вановете.
Рейсовете и камионите трябва задължително да имат информационна система за мъртвата зона (BSIS). Тя използва сигнали, за да предупреди водача за участниците в движението в тяхната мъртва зона
Системата помага за предотвратяване на сблъсъци и с пешеходци и велосипедисти, които често водят до тежки или фатални инциденти.
Автобусите и камионите трябва задължително да имат информационна система за мъртвата зона (BSIS).
Информационна система за потегляне (MOIS) също помага за предотвратяване на сблъсъци с пешеходци или велосипедисти в предната мъртва зона на автомобила по време на потегляне.
Система за следене на налягането в гумите, която също вече е задължителна при автобуси и камиони, предупреждава водача за загуба на налягане в тях.
Производителите на превозни средства трябва да осигурят и сертифицират система за управление на киберсигурността, за да покажат способността да гарантират киберсигурност през целия жизнен цикъл на продукта. Освен това регламентът предоставя цялостна рамка с изисквания, които трябва да бъдат гарантирани, за да бъде одобрен даден тип превозно средство.